oskmar

Alla inlägg den 23 september 2022

Av Elsa Mårtenzon - 23 september 2022 17:52

 

Det skvalar och det regnar...

    

 

Ja, den här dagen var inte mycket att skryta över, det har regnat hela dagen.

Men jag vet, vi måste ha regn också och för mig går det väl bra som vara välja väder när jag ska vara ute eller inne.

Det är alldeles mjölkvitt över holmarna på andra sidan sjön nu och är regn i luften hela tiden.

Just nu är det 8,5 grader varmt, sjön är näästan spegelblank och himlen är grå.

 

Regn, regn och regn!

 

I dag fick jag sällskap till elvakaffet, som jag för det mesta intar ensam den här årstiden. Men i dag kom Nils Gunnar och Ingrid ner och gjorde mig sällskap.

Sedan de åkt började jag med att höststäda hallen och nu är det gjort.

Jag hoppas på lämpligt väder i morron så jag kan ta mig an fönstren på brokvisten. Jag känner redan hur jag kommer frysa, för regna kommer det att göra som jag förstår. Hoppas att det passar mig när det är det är dags för utsidan på fönstren som jag ska ta mig an, att det inte regnar hela tiden.

En sak är säker, det är härligt när fönsterutorna blänker!

Snart bara övervåningen kvar.

 

Vattenpölar lite här och där, med det färggranna på lövskogen finns kvar än, som tur är.

  

 Ur boken "3000 otroliga fakta om Sverige":

"Tidigare fanns det lagar i Sverige som beskrev hur de olika samhällsklasserna skulle vara klädda.

År 1728 dömdes några pigor i Östergötland för att de hade använt sidenband i sina mössor.

Straffet blev åtta dagars fängelse på vatten och bröd."

  

Men oj då, vilken synd när det var pigor, de skulle väl helst gå klädda i lump. 

Huvudsaken var väl att de passade upp husbondsfolket till fullo, annars var de nog inte mycket värda.

Trots, att det fanns husbönder som utnyttjade pigorna på gården och de blev med barn, som "bonntjyven"nekade till.

Det fanns ett sånt fall i en grannby, som sonen till den pigan berättat om, men som bonden nekade till. Sonen i fråga har själv berättat om det och han var bitter på "fadern" så länge han levde. Han blev ett så kallat "auktionsbarn" i Bellvik några år för modern kunde inte ta hand om honom till att börja med.

Jag har berättat om honom i Bellviksboken.

Det fanns många olika öden förr och det finns nog en hel del nu också.

 

Dagens namn är: Tekla och Tea, grattis till er!

Och Grattis till min mormor och min syster Gunnel som fick ett av sin namn från mormors båda namn. Och Gunnels barnbarn Amalia som fick min mormors andra namn.

 

Ha en riktigt fin fredagskväll, vi ses och hej då! 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards