oskmar

Direktlänk till inlägg 8 januari 2024

Januari 2024 01 08 inte kallt

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 8 jan 15:25

 

Jag har inte tagit några bilder i dag utan plockar några här och där bara.

  

Ja, det var en snabb väderförändring, från 28-29 minus grader och nu till 0,3 minusgrader. Det gäller att hänga med minsann.

Det har varit bättre utomhus-arbetsväder i dag, inte till skada. Det har varit molnigt och vindstilla, men lite vind blev det på sena eftermiddan, rimfrosten har reducerats på en del buskar, men snön hänger kvar ännu i träden. Den ryker säkert om det börjar blåsa mera, men den är nog rejält fastfryst till att börja med.

Just nu är det 0,4 minusgrader och mulen himmel.

Och nu en timme senare är det 0,4 plusgrader.

 

Caroline, Mattis fru och dottern Hilda, när de hälsade på mig under helgerna.

    

 

I dag har jag kunnat skotta bort en del snö vid husen utan attt frysa, har bara sett på snön på bron vid det andra huset, det var nog femton cm på den, efter de förutvarande snöfallen.

Jag har kunnat bära ut askan ur spisen, m m, ute utan att frysa.

  Samma dag hälsade Edvin på glad som en liten solstråle!

    

Jag har också hunnit lyssna en del på Folk och Försvar från konferensen i Sälen. Det tycker jag är intressant, kanske borde många, många flera lyssna på den.

Det är ingen drömvärld vi har nära inpå oss och kan betyda en hel del otrevligheter för Sverige också. Det fanns en minister som i sitt tal sa, att det kan bli krig i Sverige, fy och usch! Måtte det inte bli så!

  

Jag har fått höra massor med synpunkter i dag från väldigt många olika, jag vet betydligt mera nu än före den här konferensen.

Det var många allvarstyngda tal som inte har varit vanligt förut på dessa konferenser. Hon som rapporterade därifrån på TV:n, sa att något dylikt hade hon inte hört under sina åtta år som bevakare där.

Och det kan vi tacka den skitstöveln i öst som ställt till detta h-----te för människorna i vår närhet, i Ukraina.

    

 

En, icke viktig synpunkt från mig är, varför måste kungen se så sur ut? Mycket mera än andra och varför orkar inte han applådera alla talare som de andra orkar? Ganska oviktigt, men kunde inte låta bli att uppmärksamma det.

  

 

Och så tar jag en bild av Edvins kusin Freja, som spexar till efter julklappsutdelningen, nöjd och belåten med alla paketen. Så blir det när man varit snäll.

    

Dagens namn är: Erland, grattis till er som heter så!

 

Det namnet har funnits i Bellvik, nämligen Erland Edin, född 1919 i Bellvik.

Son till Ingeborg och Viktor Edin, födda i Bellvik båda två.

Erland begav sig till Stockholm i unga år. Han gifte sig där och de fick en dotter, de gjorde besök i Bellvik varje sommar.

Erlands dotter har gjort besök hos mig två gånger under de senaste åren, i höst var det senaste besöket, tillsamman med en kompis, samt hade de med sig en gittarrist. De hade nämligen uppträtt kvällen före på bibloteket i Dorotea. Hon ringde mig dagen före och frågade om de kunde komma och hälsa på och naturligtvis var de välkomna. Hon har inga nu levande släktingar kvar i Bellvik, jag är släkt med henne på långt håll genom Ingeborg. Hon hör ofta av sig på FB också.

    

  

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Maria och Hilda och saffrans-pannakottan, vi hade kommit till efterrätten.

    

Hej då!

  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards