oskmar

Alla inlägg den 12 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 12 december 2019 16:44

 

Vad döljer sig inne i den mörka skogen?  Står tomten där och kollar om jag är snäll nog för att få en julklapp?

 

 

Ja, nu är det på plussidan igen på termometern.

Det var ett par tre minusgrader i morse, men inte nu längre.

Men natten, vilket månsken! Och det fick jag verkligen uppleva eftersom jag vaknade redan klockan två i natt och kunde inte somna om. Jag fick tända lampan och läsa, släckte och trodde att jag skulle somna. Men nix, det gick inte jag låg och längtade efter att klockan skulle bli sex så jag kunde börja dagen.

Ja, men jag kunde ju beundra månskensnatten. Det var så ljust ute av månskenet med långa svarta skuggor, det såg riktigt trolskt ut. Så vackert!

Just nu är det 0,5 plusgrader och nu är det väldigt grumligt på himlen, det blir nog inte till att njuta av månen ikväll.

Nu en timme senare är det 0,3 plusgrader.

 

Det blir spännande att se hur Brexit-valet har gått i dag. Jag hoppas på att Boris Johnson backar rejält.

Detta är det viktigaste valet efter andra världskriget, som kan förändra så mycket både i Storbrittanien och i andra länder, inte minst i Sverige med handel och jobb länder emellan.

 

I dag kom Ingrid och gjorde mig sällskap vid elvakaffet och vi pratade både länge och väl. Sedan skulle hon hem och göra julköttbullar.

Och jag har inte börjat än med det jag skulle göra i dag, jag tror det får bli i morron.

Men jag har inte varit utan göromål ändå.

 

I morronbitti ska jag börja med att titta på Lucia på TV i alla fall.

 

Och när jag skriver det så kommer jag ihåg när Malin och Michael var små så brukade de komma hit på kvällen på Luciadagen.

Malin var kanske fem år och Michael två, Malin hade Luciaklänning och ljuskrona, Michael var utklädd till liten tomtenisse.

Malin höll hårt i tomtenissens hand när de stod framför köksbordet och sjöng "Natten går tunga fjät". 

Så helt plötslig får Michael syn på att jag möblerat om i vardagsrummet, han försökte slita sig loss från Malins hand för att gå dit och kolla. Men Malin släppte inte hans hand, de hade ju fått uppdraget att sjunga för farmor och farfar och det tänkte hon minsann göra klart.

Michael drog och drog och slutade sjunga, men Malin sjöng klart innan hon släppte Michaels hand, då gick de dit båda två och tittade hur det blev.

Ja, det har gått många år sedan dess men det är minnen som dyker upp ibland och vi uppskattade verkligen att de gjorde sig besväret att köra från Hoting på kvällen sedan jag kommit hem från jobbet för att vi skulle få se dem som Lucia och tomte.

 

Dagens namn är: Alexander och Alexis, grattis till er som bär de namnen!

 

Fortsätt torsdagskvällen på bästa sätt och ha det riktigt bra, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards