oskmar

Alla inlägg den 22 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 22 december 2019 17:32

 

Spaning på gång, men efter vad?

 

 

Takdropp både dag och natt!

Inte direkt vinterväder som man vill att det ska vara nu. Det har gått snöskurar gång på gång sedan förmiddan, en del med stora lapphandskar. Snötäcket har inte ökat nämnvärt eftersom det är blöt snö.

Just nu är det 0,3 minusgrader - obs, minus!

Det har varit halvmörkt under årets kortaste dag och krävt tända lampor i varje vrå. 

Med en helmolnig himmel som hänger ända ner på trädtopparna så blir det inte ljusare av det heller.

Var ut och kollade läget nu och det snöar för fullt.

 

Jag har gjort sillen och skinkan i dag och jag tror jag börjar min julafton i morron om jag ska hinna äta det medan det är som bäst.

Jag är nämligen bortbjuden i dagarna tre sedan.

På julafton i Knackaitorpet hos Anders med familj.

På juldagen i Dorotea hos Malin, LG, Tim och Freja. Där ska också Jan Peter,

Ann Cathrine och Michael vara.

På annandagen är jag bjuden till Maria och Larsa i Hoting. 

Det går inte dåligt då, jag kännar mig väldigt bortskämd och uppassad och det ska bli

både roligt och mysigt att få vara gäst hos sina barn, barnbarn och systerdotter.

 

Att jag är en riktig nostalgiker det har väl inte undgått någon som läser min blogg.

Och i dag har jag verkligen gått bakåt bland mina upplevda jular.

De allra första var i det hus som jag bor i nu, min första jul var jag bara ett halvt år, så den minns jag absolut inte, så klart.

Inte den andra heller, men den tredje, den har jag har jag vissa minnesbilder av. Mycket för att den blev lite speciell för mig, på grund av en marsipantomte som var överdragen med choklad som jag fick i julklapp. Det slutade inte så bra efter att jag ätit upp hela tomten i ett svep.

Sedan blev det några jular i det hus som jag nu gjort till museum. Det blev ju morfar och mormors gammelfolkstuga. Jag hann få några julaftnar där också.

Efter att vi flyttat mamma och jag till pappas barndomsgård firade vi jul i före detta Petter Wiklunds hus, min fars morfars och mormors hus som pappa renoverat och det blev min mors och fars första gemensamma hem.

Sedan blev det i Götes och mitt första gemensamma hem.

Ja, sedan har det rullat på allt eftersom tiderna och familjerna har förändrats.

När vi bodde i Hoting alla tre systrarna turades vi om och varvade julafton och juldagens middag med varandra och hos mamma.

Vi höll ihop hela högen tills våra barn fick egna familjer då började vi att fira julafton på var sina ställen, med varsina barns familjer.

Jag minns första julen som pappa var borta från oss då kändes som att vi svek honom när han inte var med längre.

Så var det också första julen som Anna Greta inte fanns med oss, hon fanns i tankarna hela dagen och saknaden kom ännu starkare under julen.

 

Jag har spelat julmusik från klockan elva i dag, de jullåtar som jag helst hör på. 

Allt från Gläns över sjö och strand till Midnatt råder,med tipp tapp tippe tippe tipp tapp och väldigt ofta har det varit en tår i ögonvrån, nostalgitårar och sorgesamma.

Nu sitter jag ensam efter att Göte inte är med längre, men jag tänker tillbaka och minns. Det blir mitt sällskap och fortsättning på livet och återgång till det som varit med alla minnen.

 

Dagens namn är: Natanael och Jonatan, grattis till har som har de namnen!

 

Ha en fin och trevlig söndagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards