oskmar

Alla inlägg den 21 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 21 december 2019 17:41

 

Nu är den vackra rimfrosten på träd och buskar borta igen. Synd!

 

 

Den här dagen har termometern visat plusgrader oavbrutet, ja även under natten som var.

Jag gick ut och skulle skotta fram snön en bit från bron i morse, men det behövde jag inte. Det gick helt enkelt inte...

Jag vet inte om det regnat under natten eller om det hade "isne", det var en skorpa på snön, eller det var "skåa" på snön.

Två dialektord som väl de flesta glömt vid det här laget, det är nog inte många som använder dem i dag.

Men säga vad man vill om vår dialekt, men den spar många onödiga ord, om man vet vad det betyder då behövs det inga omständiga förklaringar, utan bara ett kort ord på fyra bokstäver.

 

Det var inte lätt att befria bilen från snön i morse, den var så sur att jag måste använda händerna. Med sopen kladdade den bara ihop sig till en klump.

Just nu är det 0,4 plusgrader och nu får det ge sig med tövädret.

 

Men vilket bra väder vi har uppe i norr!

Jag skulle inte alls vilja byta med det väder och den kaos de har i Australien. Skogsbränderna fortsätter med oförminskad styrka och brandmän får sätta livet till och klarar det inte ändå. För ett par dagar sedan hörde jag på radion att de hade 44 graders värme.

Fy så hemskt, hur kan man bara överleva den värmen och därtill en brinnande skog och som bara sprider sig och tilltar i styrka på grund av den hårda blåsten och torkan, skogsbränder som pågått i månader!

Nej tacka vet jag vår svala Nord!

Jag har en kusin i Australien som var hemma i Bellvik för några somrar sedan och han klagade över vår "kalla" sommar, den var kallare än Australiens vinter, sa han.

Han skulle nog mer än gärna byta väderlek med oss nu, han är nog ganska nära bränderna, han bor i Sidney, utkanten troligen.

 

I dag har Michael satt upp en ljusslinga på carporten han byggt i höst. Men i helskotta att jag kan se den från köksfönstret ändå för träden som står i vägen. Jag måste ut på bron om jag ska se den, eller såga ner träden.

Men då blir det lättsammare att gå ut på bron!

 

Laila kom med en vacker julgrupp i gårkväll, om jag har tur så hinner jag få hyacintdoft i huset till julafton. Jag har nu en i rummet som jag gjort själv och den jag fick i köket.

Ingen jul utan hyacintdoft för mig, har jag alltid tyckt. Ja, sedan det blev inne att ha på jul. Det fanns en tid då man inte ens visste vad en hyacint var, så länge har jag levt, med en hel del tur får man uppleva det också.  

 

Jag fick veta under dagen att en före detta boende i Bellvik gått bort i november.

Han var född i Bellvik och bodde här tills han gått sin utbildning klar och har bott och jobbat i Stockholm sedan dess.

Men för många år sedan renoverade han upp sin morfars hus i Bellvik och sin barndoms gård, en av de vackrare gårdarna i byn.

Där har han vistats varje sommar med sin familj. Men nu har han lämnat sin jordiska vandring, fick jag veta i dag. Vila i frid!

Det är inte mer än ett par månader sedan han tog kontakt med mig via bloggen och nu är han borta.

 

Dagens namn är: Tomas, grattis till alla som heter så!

 

Se nu till att ta det lite lugnt i kväll, det blir jul ändå! Vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards