oskmar

Alla inlägg den 23 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 23 december 2019 16:51

 

De här två tomtebarnen, Tim och Freja önskar alla mina bloggläsare en riktigt God Jul!

 

 

I dag har det varit perfekt väder, vi fick till och med se skymten av solen en stund vid tolv tiden.

Det har varit mellan två till tre grader och uppehållsväder, hela dagen.

Just nu är det lite drygt 3 minusgrader och molntäckt himmel, men inget snöfall.

 

Redan kvart över sex i morse kom Michael med traktorn och tog bort snön som kommit i helgen, så nu ser det bra ut igen. Hoppas att det får fortsätta så nu under helgen.

Men bilen är som en snö/isklump och det gillar jag inte eftersom jag har svårt för att skrapa den ren.

 

För första gången sedan Göte gick bort hade jag sällskap med första skinkmackan dagen före julafton.

I morse kom Michael sedan han var klar med snöröjningen hit och fikade med mig.

När jag har sällskap äter jag mera och det är mycket godare. I vanliga fall på morron till frukost äter jag en smörgås, i morse blev det hela 3-4 skinkmackor. Det är ju alltid de första skinkskivorna som smakar bäst.

 

Kvart i tolv kom Maria och Larsa och jag fick anledning att plocka fram hela mitt julbak.

Maria sa: "Så där mycket orkar jag inte. "

Men hon orkade, det var bara jag och Larsa som backade, jag flera sorter men jag har ju flera chanser. 

Larsa påstod att han inte orkade en av dem.

Sedan vi fikat åkte vi till kyrkogården och tände flera, flera ljus och satte riktigt maffiga rosor i snön på gravarna, de brukar frysa till och står så hela vintern.

Vi tände ljus på sju olika gravar och vi behövde inte frysa.

Tack snälla Maria och Larsa för hjälpen!

 

Ja, nu blir det tämligen ledigt för mig i dagarna tre eftersom jag är bortbjuden, jag ska bara sköta min dagliga träning och hämta lite ved. Det ska bli riktigt roligt och skönt att vara lat, inte behöva laga mat ens.

Men jag har haft många, många julaftnar då det varit riktigt jäktigt och vi har varit många. 

Det var riktigt roligt då också, men allt har en ände, nu skulle jag absolut inte klara det.

Dessutom var vi så "dumma" att vi trodde att vi absolut måste fara på kyrkogården tidigt på julaftonsmorron och sedan hem och jäkta på med matbestyren.

Det tog tid innan vi kom på att det går lika bra att åka dit dagen innan.

Är man dum i huvve får kroppen lida, sägs det.

 

Dagens namn är: Adam, grattis till den som heter så!

Jag känner bara till två med namnet Adam, den ene var enligt bibeln den förste mannen på jorden.

Den andre var en bror till min morfars far, född i Nybäcken. jag vet inte om de läser min blogg och ser att jag gratulerar dem.  

 

Ha en riktigt bra kvällen före julafton, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards