oskmar

Alla inlägg den 14 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 14 december 2019 17:33

 

I dag skulle Göte fyllt år om han funnits kvar bland oss. Det här är hans 80-årsdag och Tim har överlämnat ett paket.

Göte sa alltid både när det var jul, farsdag och hans födelsedag, att inte skulle han ha några presenter. Men när det var dags, då var han som barnen väldigt ivrig på att öppna paketen. På julafton var det han och barnen som var först att öppna.

På julafton brukar jag alltid öppna sist av alla, då sa Göte: "Varför öppen du inte paketa dine?"

 

 

Ja, då var den här dagen till ända också, de rinner bort som snö i töväder.

Det har snöat på morron och förmiddan, men det ligger inte mycket på marken, syns knappt.

Det är ju plusgrader hela tiden så den nästan smälter när den är på väg ner. Det gråter jag inte över, det blir enkelt att skotta då.

Men jag vill ju hellre ha minusgrader än töväder var och varannan dag.

Just nu är det 0,4 minusgrader, himlen är grå/svart och inga stjärnor finns därovan.

 

I dag har det varit rånbak, inte att förväxla med bankrån, från elva på förmiddan tills tretiden. Först gjorde jag min omgång och sedan gjorde Ingrid också ett gäng rån. 

Efter det gjorde vi te och åt en smörgås innan vi skildes åt.

 

Sedan har då inte jag åstadkommit mycket mer än ätit litegrann och diskat undan och nu tänker jag ta ledigt.

 

I bondepraktikan läser jag följande: "Är stenen våt Stendagen blir det en blid vinter".

Ja, det har ju börjat så och om man ska tro på bondepraktikan så fortsätter det väl också, men det får vi se.

Stenen är definitivt våt idag, om den inte är översnöad. Åtminstone är snön som ligger på den våt i alla fall.

 

Jag glömde gårdagens bondepraktika som lyder så här:

"Julgrisen bör vara slaktad. Hästarna skall vinterskos".

 

Ja, här på Näset är det länge sedan det fanns julgris och hästar.

Annat var det när mormor och morfar var i sin makts dagar, då fanns det två hästar och ett par grisar att slakta, en tidigare på hösten och en till jul.

Det var andra tider då, nu finns det varken det ena eller det andra på hela byn vad gäller sånt. Nu handlar man fläsk och kött på affären, det är väldigt enkelt för oss alla.

Och så äter vi älgkött förstås.

Vi hade gris som vi slaktade till jul första åren vi bodde här, men upptäckte att de skötte sig minsann inte själva och det bar sig väldigt dåligt.

Grisungara kostade redan då omkring tusenlappen och då skulle det inhandlas mjöl som de skulle äta och det gick åt några mjölsäckar.

Vi kokade mjöl, potatis och vatten till en gröt i en gryta ute vid ladugården, det var grismaten deras, samt fick de en del från hushållet också.

Men därvidlag hade de två jämthundar som konkurerade om matresterna inifrån. På sommaren fick grisarna "almecke" som grönsak, det gillade de.

Men, så gott kött och fläsk det var av hemgrisen! Så smakar absolut inte det köpta.

 

Dagens namn är: Sten och Sixten, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards