oskmar

Alla inlägg den 28 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 28 december 2019 16:53

 

I dag gjorde jag mig Apelsinris till efterrätt, det brukar inträffa varje år under julhelgen, en av mina traditioner.

 

 

I dag var det snöfall från elvatiden och framåt ett tag, det blev inte så mycket.

Hela eftermiddan har det varit uppehåll och det är bra.

I gårkväll var det 17 grader kallt, men det hade ändrat sig när morgonen grydde, då var det runt 8 grader.

Just nu är det 7,5 grader kallt och moln över hela himlen.

 

Jag gjorde min veckostädning i dag på morron, litet förskjutet, den brukar jag göra på torsdagar.

Så värst mycket nytta har jag inte gjort i dag heller, men är det jul så är det.

 

Ingrid kom hit i morse med tre hyacinter som hon inte hunnit plantera före jul. Nu skulle de bort så jag fick dem och har gjort en ny julgrupp med dem. Kanske hade det varit bättre att göra en nyårsgrupp för de är vita. Men det kommer jag på nu när jag sitter här. Det går nog bra ändå tror jag, det är mest doften jag är ute efter.

 

Telefonen har varit knäpptyst hela dagen och inga påhälsare har jag haft. Men det blev kväll ändå på den här dagen också.

Det är mycket som varit intressant på radions P1 i dag så jag har inte haft långsamt precis.

Men det tycker jag inte att jag har någon dag egentligen, tiden försvinner ju bara.

 

I dag åstadkom jag den hittills största bulan. Det är tur att jag är härdad och det gick ju bra till sist. Jag tror att jag måste börja ta med mig telefonen när jag går ut. 

 

"Ett enstående underbarn.Ca 980- 1037.

En persisk läkare och poet. Han kunde citera koranen utantill från 10 ås ålder, liksom en hel del persisk poesi. I de yngre tonåren fördjupade han sig i Aristoles metafysik och när han var 16 år böejade han studera medicin. Som vuxen blev han en av Persiens främsta intellektuella."

 

Ja, det var verkligen ett underbarn, det är nästan snudd på att det är otroligt Bara en sån sak som att kunna koranen utantill vid tio årsålder, den är ju inte på hundra sidor precis???!

Jag läser detta ur "100 historiska listor".

 

Dagens namn är: Benjamin, grattis om det finns någon med det namnet numera!

Alla namn nu omkring jul verkar vara hämtade ur bibeln.

 

Ha en riktig bra lördagskväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards