oskmar

Alla inlägg den 27 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 27 december 2019 16:53

 

Fint med rimfrost och snö i träden, men det är stor risk att det försvinner igen på lördag och söndag som det syns.

 

 

Under natten var det mängder med stjärnor på en klar himmel, sååå vackert.

På morron var det ändå en del moln, men de glesnade och det blev lite solsken. Men även en del moln, men i stort en vacker dag.

Det var 15 grader kallt på morron och under dagen har det varit där omkring också.

Just nu är det 15 grader kallt och det verkar grumligt på himlen.

Tyvärr så ser jag på YR att det är blidväder på gång igen.

 

I dag har det varit en dag som de brukar se ut för det mesta, det har inte varit så mycket jul över den.

Jag har ätit middag hemma hos mig själv för första gången sedan dagen före julafton.

Och det var väl på tiden, jag kan ju inte leva på andra hur länge som helst.

 

Jag hade tappat ordningen på veckodagarna på grund av många helgdagar och trodde att det skulle vara torsdag i dag. Där förlorade jag en dag och jag är ju rädd om dem alla.

Jag var tvungen köra in till Dorotea på förmiddan och handla, mjölken var utgången sedan den 23 december och den äter jag inte. 

Ingen frukt hade jag hemma heller.

Jag tycker priserna på frukt och grönt har stigit i höjden sista månaderna något fruktansvärt.

Dessutom tycker jag att det är dålig kvalite på det mesta av frukten. Jag köpte en förpackning klementiner till jul och enligt mig var de i det närmsta oätliga, sura så det rev i örsnibbarna och de var sååå torra, fy.

Allt som det står ICA på är absolut andra sortering, billigare men sämre kvalitet. Jag försöker så långt det går att välja bort varor med det märket på, men det börjar vara helt omöjligt nu. Det finns snart inget annat.

Jag betalar gärna ett par kronor mera per kilo om det går att äta, det är ju bättre ekonomi än att jag måste kasta dem.

Jag drömmer om de stora saftiga blodapelsinerna som fanns för ett antal år sedan, de var så goda att man kunde äta hur många som helst av dem och njuta.

 

I dag köpte jag bland annat svenska äpplen och så mycket har jag aldrig betalat för äpplen förut, hela 49,90/kilo, man kan gott säga 50 kronor. 

Jag förstår inte hur en ensamstånde mamma med två till tre barn ska kunna ha råd att köpa frukt och grönsaker till sina barn. Jag undrar om inte det är ett av de första varorna de får lov att välja bort och som är en viktig vitaminkälla för barnen.

Och dagligen dags propageras det nu för att alla ska äta vegetarisk mat på grund av klimatet, bland annat.

Men inte blir det lättare att uppnå det målet med så skyhöga priser. Det finns risk att det får bli tvärtom i stället på grund av skyhöga priser och dessutom sämre kvalitet.

 

Jaja, är det inte det ena så är det det andra. Men jag tror att politikerna har mycket svårt att förstå hur det är för dem med mindre marginaler eller knappt några alls.

De skulle nog behöva testa hur det är att leva på lite pengar, de har för mycket av dem och har ingen aning om hur det är att vara på gränsen. Minst ett år skulle de behöva prova på...

Jag klagar inte för egen del, för jag klarar mig gott och väl. Inget fattas mig och jag handlar det jag behöver och vill ha.

Men jag vill gärna att det ska vara ätligt det jag köper.

 

Dagens namn är: Johannes och Johan, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra fredagskväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards