oskmar

Alla inlägg den 29 december 2019

Av Elsa Mårtenzon - 29 december 2019 16:47

 

Så här såg det ut för två dagar sedan, genom bilfönstret. Men inte nu längre...

 

 

Ja, så var vi där igen då, med is och helblankt på gården och vägarna.

Det är inte klokt att vädret är så ombytligt, så vill jag inte ha det, om jag får bestämma.

Det var så vackert med rimfrost och snötyngda träd, men inte nu längre.

Det regnade under natten och det har regnat i dag, nyss var jag ut på bron och kollade och då spöregnade det för fullt.

Det är sååå blankt ute på gården och har varit hela dagen, att jag vägrat gå ut i dag, jag vågar inte helt enkelt.

Jag fattar inte att de är ute och kör bil frivilligt i de här väglaget. Med den här bromssträckan som råder nu och med alla älgar och renar som springer över och efter vägen, ja, då är det att utmana ödet i onödan. Nä, jag håller mig inomhus och hemma. Där är jag trygg!

Jag borde varit ut i dag och skrapat bilen fri från islagret som ligger på den, men det har jag överlämnat tills det blir mindre halt runt bilen.

Just nu är det 0,9 plusgrader och det regnar och droppar från taken.

 

I gårkväll var det helikopterspaning över här och jag fundrade vad som var på gång, en lördagkväll och ganska sent.

När jag suttit och funderat på det en stund kom jag att tänka att, kanske hade Norton vari ute och kört skoter med nån kompis och inte kommit hem och att Anders och Laila hade bett om hjälp, det är lätt att förstora upp saker och bli rädd när man är ensam och inte vet.

Jag ringde Laila och fråga om Norton var hemma. 

Ja, vi sitter och fikar och han sitter med oss vid köksbordet, svarade hon. 

Då kunde jag känna mig lugn.

Samtidigt fick jag veta att det hänt en skoterolycka i en by utanför Dorotea och det var därför helikoptern var ute och flög, de sökte den förolyckade.

 

Jag hade hört två dagar innan, på julnatten, att sent på natten, eller egentligen tidig morron, klockan fyra hade en skoterförare kört ner i Ångermanälven utanför Åsele och drunknat.

Han hade tre små barn och det var skoterfylla i det fallet, det är inte klokt vilket ansvar. Tre små barn utan far!

Skoterolyckan i gårkväll skulle vara en från Arksjö, men det slutade inte med döden, men allvarligt nog ändå när man tar såna risker.

Ja, inte är det konstigt att man blir skraj när man har hört om två allvarliga skoterolyckor inom några dagar.

Och alla tror ju att det kan hända andra men inte en själv tydligen och har man då inte rätt omdömme om farorna, då kan det gå riktigt illa.

Det har varnats i minst en vecka på både radio och TV om farliga isar på grund av de ojämna väderförhållanden som rått hela tiden sedan sjöarna frös.

Sluta leka med livet som insats!

 

Dagens namn är: Natalia och Natalie, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra söndagkväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards