oskmar

Direktlänk till inlägg 30 juli 2020

Juli 2020 07 30 blandat väder

Av Elsa Mårtenzon - 30 juli 2020 17:19

 

En gammal grå timrad loge som gjort nytta på en bondgård i många, många år. 

Men nu fungerar mest som förråd för det som inte är aktuellt för jordbruk. 

 

 

Det har varit en dag med både sol och regn. Förmiddan hade vi en del solsken, det gick vita vågor på sjön, alltså kraftig blåst idag.

Det har varit omkring 16-17 grader varmt, så inte sämsta vädret i dag heller.

För ca en timme sedan kom det en kraftig regnskur, på övervåningen hade det regnat in över golvet för jag hade två fönster öppna och regnet och blåsten kom från det hållet.

Tur att jag var hemma och kunde gå upp och stänga fönstren.

Just nu är det 15 grader varmt, blåsten har lugnat ner sig och det har ljusnat på himlen en aning, fläckvis, för stunden i alla fall. Vinden kommer från nordväst.

 

I dag fick jag sällskap vid elvakaffet och vi satt och pratade bort någon timme.

Efter att hon farit hem till sig gjorde jag klar min torsdagsstädning.

Sedan gick jag ut klippte gräs, på det ställe där jag klippt bara en gång tidigare i sommar, bakom "basten" och mot skogskanten. Där är det bara jag som ser om det inte är så välklippt och idag var blommorna och gräset väldigt långt och det såg väldigt ovårdat ut.

Jag klipper där för att asp och björk inte ska ha nån chans att växa och det ska bli igenväxt.

 

I gårkväll ringde det en kvinna som jag inte pratat med på 5- 6 år, men märkligt nog kom jag att tänka på henne för några dagar sedan. Jag undrade för mig själv om hon levde fortfarande, jag visste ju att hon var till åren kommen. 

När jag svarade i telefonen i gårkväll var det en alert röst som sa:

"Hej, Elsa, det är (namn?) från Härnösand". 

Jag uppfattade inte hennes namn och frågade efter det, och det var Anne Marie, Kärrman som flicka, Haglund som gift. Född och uppvuxen i Bellvik.

Hennes röst lät så ungdomlig och klar och jag visste ju att hon är till åren kommen.

När jag sa att hon lät så ungdomlig och alert, tackade hon och sa att hon är 93 år!

Men, hon var ledsen över att hon blivit helt blind, hon såg inte skillnad på natt och dag nu.

Hon tyckte det var tråkigt att inte kunna läsa, se på TV och använda sig av datorn längre.

Men hon var helt klar i huvudet, det hörde jag att därvid lag var det inget fel.

Hon sa att hon satt så många gånger i sitt mörker och funderade på hur det var i Bellvik nu för tiden?

Jag sa, du får ringa så mycket du vill till mig om du funderar på det, det tyckte hon lät bra.

Hon frågade hur det såg ut här gård för gård och blev förvånad över hur många som hade gått bort och lämnat jordelivet och hur många hus som numera står tomma.

Och det är klart alla som var jämnåldriga med henne och många åtskilligt yngre än henne är borta ur tiden nu.

Och när hon inte varit i kontakt med någon från Bellvik på flera år då låter det så klart lite chockartat att få höra att så många inte finns här längre.

När hon och två ungdomar av hennes, jag tror det var syskonbarn, var hit och hälsade på för några år sedan hade jag bjudit dem på våfflor och kaffe och det återupptog hon flera gånger under samtalet så det verkade ha varit uppskattat.

 

Den här kvinnans mor var en kusin till min mamma och när jag höll på med Bellviksboken tog jag kontakt med Ann Marie och bad henne skriva och berätta om sin mors uppväxt och levnad för jag visste från mammas berättelser och andras att hon inte haft det så lätt alla gånger.

Det gjorde hon och det har jag citerat i Bellviksboken och det är ännu ett kvinnoöde som bör uppmärksammas. På äldre dar flyttade hon till Härnösand till sin dotter och då sa hon att hon hade fått det så bra, det var rena himmelriket. Hon hade då äntligen ett eget hem, en egen lägenhet.

Så bra Lisa att du äntligen blev din egen och fortfarande hade förmågan kvar att uppskatta det!

 

Dagens namn är: Algot, grattis till er som bär det namnet!

 

År 1902 föddes en morbror till mig på den här gården som fick namnet Algot. Han hade åkerirörelse i många år, fram till sin pensionering, med bussar och taxi.

På den tiden gick bussarna fulla med passagerare och det var många taxiresor för då var inte bilar i var mans ägo. Andra tider då! 

 

Ha en fin fortsättning på torsdagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards