oskmar

Alla inlägg den 8 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 8 juli 2020 18:29

 

Det får bli en aftonrodnad ikväll också...

 

 

För det mesta grå himmel och inte särskilt varmt i dag heller. Men inget regn i alla fall, annat än under natten.

Just nu är det 14,6 grader varmt, nästan vindstilla på sjön, det lilla som rörs i vindväg kommer från norr. På himlen är det moln i alla möjliga modeller med lite himmelsblåa fält därimellan.

 

I dag har jag inte varit hemmavid särskilt mycket.

Per och Maria kom hit till elvakaffet och då talade de om att de skulle fara till Ön utanför Strömsund. 

Sedan de fikat hos mig och jag råkade säga att dit hade Göte och jag tänkt att fara i många år och titta på Beppe Wolgers museum, men det hade inte blivit av.

Då sa Maria: "Du kan följa med oss nu".

Och så blev det, så jag har varit ut på en utflykt i dag och kom hem vid fyatiden i eftermiddag.

Per och Maria hade fått reda på att det fanns hemvävda trasmattor till försäljning där som Ingrid Gustafsson hade vävt och sålde, hon har ett loppis på sin gård på Ön.

Henne har jag haft kontakt med på FB, i gruppen "Tåsjö förr och nu". 

Besöket på hennes loppis slutade med att även jag köpte en trasmatta, som jag ska ha i köket på jul. Per och Maria köpte också en.

Hon hade vävt fina, rejäla och välgjorda trasmattor, som ligger stilla på golvet och som man inte behöver snava i. 

 

Vi var också in på Hembygdsgården i Strömsund innan vi åkte hemåt. Det var många fina gamla byggnader där, till och med från 1600- talet. Men jag kom inte ihåg att ta en enda bild där och inte på Ön heller på Ingrid Gustafssons gård, där fanns och en riktig gammal stuga som var fin.

 

Det blev en riktigt trevlig dag/uflykt som jag inte hade en aning om att jag skulle göra. Så mycket som jag pratade med Per både på ditvägen och hemvägen har jag nog inte gjort förut, trots att vi nog träffats varenda år i stort sett sedan han föddes.

Han är son till en av mina kusiner på min mors sida och de var alltid i Bellvik varenda sommar i sin stuga.

Nu sedan hans föräldrar är borta åker han och Maria dit en vecka på sin semester från Linköping och då kommer de alltid och hälsar på, vilket jag uppskattar.

Tack för i dag Maria och Per!

 

Virussmittan ökar nu katastrofalt i flera av USA:s stater.

Att de inte lydde Trumps råd om att injecera desinfiktionsmedel i lungorna, då hade det varit över redan i påsk.  

 

Dagens namn är: Kjell, grattis till er som heter så!

 

I Bellvik har funnits tva stycken med det namnet, som jag kommer på nu. En av dem är hädangången, Kjell Edin, men en bor i Dorotea, grattis till Kjell Lindström i Dorotea!

 

Ha en fin onsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards