oskmar

Alla inlägg den 9 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 9 juli 2020 17:25

 

Solen finns bakom de mörka molnen...

 

 

Fy vad jag har frusit i dag!

Det har varit för det mesta moln hela dagen förutom nu sedan det är kväll och i morse.

Vinden har kommit från norr och när jag fått den rakt mot mig har jag ryst, inte av välbehag utan för att det blåst kallt rakt genom kläderna.

Just nu är det 14,6 grader varmt, vinden kommer fortfarande från norr men har avtagit en del nu sedan det blev kväll.

Solen skiner och det finns många svarta moln därovan. Ska de bli regn kanske? Ser ut som regnmoln.

 

På förmiddan gjorde jag en veckostädning som vanligt.

Efter elvakaffet gick jag ut och började köra gräsklipparen och på den blev jag inte varm, tvärtom. Trots att det varit uppbränt gräs så har det växt på en del ställen till hela 30 cm långt och det såg inte vackert ut. Jag har klippt hela den forna kohagen, som kallades "hägna" när korna hade den som bete. 

Jag har använt den för Bellviksdagen och för att klippa gräs på den. På den finns också bagarstugan och rökbastun, så därtill är den också till nytta.

 

Jag frös så ordentligt på gräsklipparen, så när jag avslutade och kom in halv fyra var jag tvungen göra eld i vedspisen. Tur att jag har den, då blir jag varm!

 

Apropå kor, morfar och mormor hade en folkilsken ko, åtminstone gillade den inte barn.

När jag stod vid kohagen och tittade mot korna och om den här kon stod längst bort i hägna och hon fick syn på mig, så kom hon  som ett jehu emot mig och råmade ilsket.

Jag hade absolut inte gjort henne något, hon gillade inte "små människor", hon såg mig nog som en konkurent kanske.

Det fanns ju folkilskna får också, inte mot mig, men mot vuxna. De ställde sig och stampade med fötterna och såg arga ut.

Och getterna var "tjyvet", det gick inte att lämna dörren öppen t ex. En gång hade någon lämnat dörren öppen till huset som jag har museet i nu, då gick flera getter resolut in i köket, de skulle väl se om det fanns något gott för getter att stjäla där.

Men jag kan inte påstå att jag var rädd för djuren även om en del försökte skrämma mig, som den arga kon. Jag var så van vid djuren och jag tyckte bara att de var mysiga.

Nog hade man tur som fick växa upp i en sån miljö, man behövde aldrig vara rädd för nånting. Jag kände mig hur trygg som helst.

 

Dagens namn är: Jörgen och Örjan, grattis till er med de namnen!

 

Ha en fin torsdagkväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards