oskmar

Alla inlägg den 13 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 13 juli 2020 17:10

 

Jag åkte förbi huset vi sålde för 34 år sedan när vi flyttade till Bellvik. 

Inte en sekund har jag ångrat att vi sålde och flyttade hit!

 

 

I dag har det regnat och varit en grå himmel, hela dagen.

Det har inte regnat mängder men skurar ibland, det regnade nog mera i Hoting än i Bellvik.

Just nu är det fortsatt grå himmel men inget regn. Vinden kommer från nordväst och det är 14, 5 grader varmt.

Ja, varmt och varmt, sa Gustaf Vasa? Jag fryser om fötterna inomhus, då är det väl inte särskilt varmt.

 

Jag har varit till Hoting i dag med bilen på bilverksta´n. 

Jag fick ett påpekande om glapp i ett stödlager när jag gjorde besiktning förra sommaren. Staffan hade skaffat hem grejer och i dag skulle han åtgärda det. Men det var inget fel.

Han sa att jag skulle hälsa dem på bilprovningen, att de skulle inte lura äldre, till exempel så´na som jag.

Men jag behövde byta fläktrem sa Staffan, så det skulle han beställa.

Förra gången jag besiktade sa de att jag skulle byta lampa på höger fram. Jag åkte till OK och bad dem göra det, men de kollade alla lampor och alla var hela.

Så nu undrar jag om de går i sömnen på bilprovningen, eller vad???

 

I går när jag lyssnade på P1 på radion handlade det om vår självförsörningsgrad som det ser ut i dag i Sverige. Och den är inte långvarig, t ex i händelse av krig, Gud förbjude, krig alltså.

I Sverige skulle vi klara matförsörjningen i tre dagar.

I Finland skulle de klara sig i tre veckor.

Det låter skrämmande.

I Sverige har så många jordbruk lagts ner de senaste åren och det var anledningen till vår låga försörgningsgrad.

Har vi blivit för bekväma i Sverige och vill inte kröka våra ryggar?

Fast nu går ju det mesta maskinellt inom jordbrukssektorn, det är ju inte lika ansträngande som det en gång var.

Varför vill inte bönder fortsätta använda sin jord till det som de en gång var ämnade för? Efter allt uppodlande?

Det är klart, på sommaren är de ganska så bundna att vara på sin gård, men å andra sidan går det ju snabbt att skörda nu med hjälp av alla maskiner.

Och nu kan de ju få EU-stöd, förr fanns det inga ekonomiska stöd för bönder. 

 

Kvinnorna som skötte den största delen på gårdarna under vinterhalvåret var inte mycket värda, vad jag kan förstå.

Min mor blev smittad med TBC av en av våra kor och blev sjukskriven ca ett halvt år efter att hon kom hem från Hällnäs sanatorium, hon fick fem kronor/dag i sjukersättning.

Tre gånger på det halvåret kom det en personal från Försäkringkassan i Dorotea och kollade så att hon efterlevde reglerna.

En gång när de kom satt mamma och stickade på en socka när jag att det var en bil på väg upp till gården.

Mamma blev så rädd att hon kastade sin stickning under soffan och satt som ett ljus på stolen vid köksbordet.

Då var alla kor sålda, utom en som de behöll för att åtminstone ha mjölk till hushållet.

Mammas inkomst var därmed väck, jag undrar vad de trodde hon fuskade med?

 

 Jag tror nog att det förekommer bra mycket värre bedrägerier numera.

Det rör sig om flertals miljoner, t ex när det gäller assistanshjälp, för familjemedlemmar som bluffar till sig miljoners miljoner. Familjens medlemmar anställs som assistenter till kanske sin mor eller far. De blev påkomna till slut, men det slutade väl med att de blir frikända i brist på bevis. Fast de var filmade och det fanns hur klara bevis som helst på att vederbörande som fått assistanshjälp visade sig vara frisk och kry och absolut inte behövde sin rullstol.

Det var ett exempel, det finns många fler vad jag föstår.

 

Dagens namn är: Joel och Judit, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt fin måndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards