oskmar

Alla inlägg den 4 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 4 juli 2020 17:18

 

Ett helt gäng från Bellvik, från den tiden byn var full med folk och flera barn i alla gårdar.

Kor och hästar och "smoféä" i ladugårdarna. Det fanns två affärer, poststation, telefonstation, kafé, åkeri med bussar och taxi, samt skola.

Och nu, allt är borta!

 

Regnet måste ha vräkt ner under natten för det var jättestora vattenpölar vid sextiden i morse.

Det har regnat en hel del under dagen också, det mesta på morron och tidiga förmiddan. Jag var glad över att få vara inomhus när jag tittade ut i morse och fårskinnstofflorna åkte på.

Med blåst, regn och 6-7 grader varmt så är det bra att ha tak över huvudet.

Jag gjorde eld i vedspisen i morse och det blev genast trivsammare inomhus.

Det kunde man inte tro förra lördagen när det var otroligt varmt i stället. Då önskade jag några grader svalare och det fick vi verkligen, mycket mer än vad jag önskade mig. Där fick jag så jag teg!

Just nu är det 11,3 grader varmt och det har ljusnat en aning på himlen. Vinden kommer från norr och är ganska måttlig.

 

Jag fick lov att vara lite nyttig i dag när vädret inte var så angenämt för uteliv. Jag har nämligen strukit in alla tvättar som jag tvättat före och efter midsommar.

Jag är inte så ambitiös att jag tar fram strykjärnet när det är nära 30 grader varmt ute.

Trots att det inte är roligt att stryka in tvätt som legat ihopvikt och väntat i en och en halv vecka eller mer.

 

Det har varit en ganska trist dag för övrigt. Jag har hunnit bli en del bortskämd redan därför att jag haft många besökare ett tag.

Men idag har alla hållit sig hemma på grund av vädret, jag också.

 

I dag hade jag med all säkerhet ringt min syster Gunnel om jag kunnat. Jag hade väntat tills de ätit lunch och hon hade glatt svarat: "Go´midda!"

Det är definitivt slut med det nu och det kommer jag verkligen att sakna. Vi har diskuterat det mesta, politik, matrecept, historia, barndomsminnen, ja, allt mellan himmel och jord.

Du fattas mig Gunnel, så otroligt mycket!

 

Nu hör jag på nyheterna, att en ny virusvåg härjar i Spanien, på en vecka har över 400 personer blivit smittade.

Det är absolut inte över på långa vägar om någon nu trodde det.

Ingen vet slutet på den här sommaren och corona pandemins facit.

Det är nog säkrast att alla håller sig till rekommendationerna från FHM, det kan gå åt skogen ändå.

 

Det firas nationaldag i USA i dag och Trump har gjort vad han kunnat i sitt tal för att splittra folket i USA. Han har trutat till munnen och lagt huvudet på sned och hans anhängare har jublat, medan över halva befolkningen tycker helt tvärtom.

Aldrig har en president i USA splittrat folket som Trump.

 

Dagens namn är:  Ulrika och Ulla, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin lördagkväll, vi ses!

 

PS/ Oj, nu skiner solen och sjön är nästan helt stilla! /DS

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards