oskmar

Alla inlägg den 18 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 18 juli 2020 18:54

 

För tre kvart sedan kom det en rejäl regnskur med en regnbåge som följd av solsken och regn samtidigt. Och snudd på en regnbåge till, mindre synlig.

Nu är sjön blank som en spegel och det är många vackra molnformationer där ovan.

Och solen skiner, tjusigt!

 

 

Dagen har varit molnig från morron till kväll, nu är det sol av och till.

Det har varit 15-16 grader under dagen och lite svagt regn ibland, duggregn.

Just nu är hela himlen så gott som täckt av moln och det är 19,5 grader vamt, samt en svag bris på sjön.

För en timme sedan var solen framme och det såg ut som att det skulle bli en fin och solig kväll, men den bara lurades.

 

En timme senare, ca. nu spöregnar det... 

 

I dag har jag varit i byn från klockan elva till kvart över tre, det var bara att börja med den efterrätt som jag planerat att göra till middan. Annars hade jag tagit upp nedfrusen mat som jag skulle äta.

Jag var ju bjuden till Kerstin på elvakaffe i dag, det bestämde vi redan igår och det räckte i flera timmar. Hon talade om att hon skulle äta matreser också till middan.

När jag höll på göra min drottningpaj och såg hur stor den blev för en person tänkte jag, vi skulle ju kunna äta efterrätten tillsammans.

Jag ringde till henne och frågade om hon kunde komma och äta efterrätten här.

Efter någon minuts eftertanke sa hon ja.

Då sken solen så fint och det mesta på himlen var blått så vi bar ut allt och skulle njuta ute i solen. Men det vart inte mer än högst fem minuter så kom molnen.

 

Så den här dagen blev nästan en heldag med Kerstin, man kan ju undra om vi inte har prata färdigt nu?

Nä, det finns ju hur mycket ord som helst, det tar nog inte slut.

 

Förhandlingarna om coronastödet i EU har inte kommit i hamn, det var väl knappast någon som trott det heller.

Det har gjorts kompromisser men ingen enighet. De kan inte enas om bidragsdel och lånedel, det förstår jag fullt och fast.

Jag tycker att det inte ska vara så enkelt att man ska få ropa på bidrag bara. Händer det en gång till då krävs det väl nästa gång också, det måste finnas en gräns så att man inser att, det är tvunget attt det finnas en buffert för eventuella framtida kriser.

För att det blir flera det kan vi nog vara helt säkra på.

Ikväll säger de på nyheterna att nu har även Finland gått över till de övriga sparsamma, där Sverige också finns. Jag tyckte mig se en hel del bistra miner ikväll när förhandlarna visades på nyheterna.

Jag gissar på att det avbryts ikväll utan resultat och att det måste bestämmas nytt möte om ett tag.

 

Dagens namn är: Fredrik och Fritz, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards