oskmar

Alla inlägg den 19 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 19 juli 2020 17:19

 

"Sommaren är kort, det mesta regnar bort".  

Men, så här blev det efter den rejäla regnskuren i gårkväll, så hoppet finns kvar att vi får soliga dagar igen...

Och just nu försöker solen bana sig väg genom molnen...

 

 

Ja, regnet har hängt i luften hela dagen, men inte mycket av det har "landat", bara lite droppar då och då.

Det har inte varit solsken men rätt varmt, 18-20 grader. En rätt bra dag. Ja, inte om man är ute efter att sola.

Just nu är det 19,9 grader varmt och det finns lite himmelsblåa fläckar här och där bland molnen.

 

Jag har trimmat gräs i dag och gått runt ägorna brutit av en hel del aspar som dristar sig till att växa upp hela tiden där jag inte kommer åt med gräsklipparen. Min sekatör har pajat så nu använder jag händerna och bryter ner dem.

Lagom åt asparna som sprider som det värsta ogräset om de får vara ifred, det går inte ta kål på dem.

Jag har kämpat med dem i 34 år och om jag inte utökat gräsklippningen som jag gjorde när vi flyttade hit skulle vi ha varit helt omringade av aspar och utsikten hade varit noll. Jag ger mig inte så länge jag kan kämpa, så det så!

 

Jag blev efterlyst när jag var ute på stavgång i dag, jag hade lämnaat dörren olåst, hade radion på och fanns varken inne eller ute på gården.

Kerstin var hit med ett recept som hon lovade mig i går, hon hade gått in letat både nere och uppe på övervåningen, ropat och letat.

Men, jag fanns inte! Ja, det är lätt att en käring försvinner, till och med på Näset.

Jag skulle bara gå runt här och inte bli länge borta men träffade Michael när jag kom upp Näsudden och stod och pratade men honom rätt länge.

Jag kände att telefonen vibrerade flera gånger i bakfickan, men tänkte jag tar det när jag kommer hem.

Till slut svarade jag och det var Kerstin och hon sa: "Äntligen ett svar!

 

På förmiddan hade jag ett bekymmer vilken mat jag skulle laga i dag, de djupfrysta rätterna i frysen är uppätna nu och jag hade glömt att ta upp kött ur frysen igårkväll.

Jag drog upp grönsakslådan i kylskåpet efter promenaden och det fick bli vegeteriskt i dag.

Och så hade jag ju hela, nästan, bärpajen kvar sedan igår, så efterrätt fanns, för minst fyra personer.

Jag tittade vad det stod i receptet, jaha, det stod för sex personer.

Jag har räknat och räknat och kommit på att jag är ju bara en person. Det var tur Kerstin hjälpte mig med en portion i gårkväll, men det är ännu mer än hälften kvar.

 

EU-förhandlingarna har inte kunnat avslutas ännu, de har inte kommit till enighet ännu, det gäller ju både corona- stödet och långtidsbugeten och det sitter långt inne ännu som det verkar och reportern säger att det är bistra miner där. Vad jag förstår hade de kompromissat sig fram rätt bra när det gällde långtidsbugeten, men bidraget/lånet när det gäller corona- stödet går trögt.

Och när det gäller rättstatsprincipen, har Viktor Orban sagt, att över hans döda kropp att han går med på något därvidlag och han har ju Polens ledare med sig där.

Och det är klart de åker ju på pumpen om det blir de ändringar som de övriga vill ha.

Viktor Orban är för övrigt SD: s stora idol, då kan ni räkna ut vad det är frågan om...

Det gäller inskränkningar för media och att staten besämmer över domstolsväsendet, bland annat.

 

Dagens namn är: Sara, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fin avslutning på Söndagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards