oskmar

Alla inlägg den 12 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 12 juli 2020 17:03

 

Så här ser det ut just nu och som synes är inte gräset riktigt grönt här efter torkan som var för ett par veckor sedan. Det beror på att det är så mycket sand i jorden här, det tar tid innan marken hämtar igen grönskan.

 

 

Fram på eftermiddan kom solen till sin rätt, bättre det än ingen alls.

Förmiddan var tämligen gråfärgad och 13-15 grader varmt.

Just nu är det 14 grader i skuggan, en del moln men solen skiner.

Vinden är svag och kommer från nordväst.

 

Ja, nu vet jag att jag inte har så mycket sällskap igen. 

Jan Peter och Ann Cahtrine har varit på Näsudden i helgen och de har kommit ner hit till elvakaffet båda dagarna och Ann Cahtrine har suttit här ett bra tag så jag har kunnat prata mig hes.

Och igårkväll var jag ditbjuden på middag, men i dag på eftermiddan har de åkt hem till Hoting och hon börjar jobba i morron.

Så fort har tre veckor gått, hon fick inte längre semester den här sommaren, trots att det inte finns någon Corona i Dorotea. 

 

Jag märker tydligt av att det är coronatider när det gäller museet den här sommaren.

Men jag går inte i konkurs för det har alltid varit gratis att besöka mitt museum. Och fika har jag bjudit de flesta besökare på.

Jag gör detta för mitt sköna nöjes skull för att det är så roligt att få nya kontakter och för att jag vill dela med mig av hur det varit förr i tiden av det som jag vet utifrån egna erfareheter och det jag fått berättats för mig av mina mor- och farföräldrar, samt mina föräldrar, därvidlag var det mest min mor som berättade.

Av pappa fick jag inte så många svar på alla mina frågor, det blev som en sport för honom, för att jag ställde så många frågor, han tuggade på pipskaftet och flinade när jag tjatade.

Han skulle övergett pipan så hade han nog levt 20 år längre, han trodde inte att han förkortade sitt liv med nikotinet. Och det var inte så upplyst heller om det förut, han dog redan när han var 60 år.

Han hade rökt från 11år när han och hans bror Hjalmar var med farfar i timmerskogen och hjälpte honom i skogsarbetet.

Så tidigt fick man börja arbeta på den tiden, pappa var född 1910.

Men det var ingen risk att ungdomar svällde över alla bräddar på den tiden - som man ser många ungdomar göra i dag.

De kalorier de intog, dem arbetade de bort på kroppsligt arbete.

Sunt, men inte nikotinet då förstås. Men det visste de inget om, det var ingen upplyst om, ingen visste, inte ens läkare.

Apropå att han och Hjalmar började tidigt med nikotinet berodde i första hand på att en vuxen, som också arbetade i skogen på samma ställe, bjöd dem i smyg så att inte farfar såg det.

Dumma vuxna fanns då också, som trodde de gjorde en välgärning när de drog in barn i de vuxnas ofog och dåliga vanor.

 

Dagens namn är: Herman och Hermine, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards