oskmar

Alla inlägg den 15 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 15 juli 2020 17:14

 

Grå himmel, men i morron får det gärna vara blå himmel och solsken...

 

Jag trodde på bättre väder för den här dagen, men det har varit grått därovan för det mesta. Inte särskilt varmt heller, det började bättre än som det blev.

I morse var sjön blank som en spegel, men det blev ändring på det.

Jag har varit ute i flera timmar, bland annat för att klippa gräs på vissa ställen, där det växer trots torrt i marken. 

Jag var tvungen ha jackan på mig och frös ändå, men då är ju jag en riktig "frôsenfrans" förstås.

Det började blåsa friska vindar och då blev det inte så varmt heller.

Just nu är klockan halv sex och det är 16,3 grader varmt och helgrå himmel, det blåser ganska friskt från sydost.

 

Något som är ovanligt samtidigt som det är lite förvånande är att, det står inga bärplockar- bilar efter vägkanterna vid myrarna i sommar. Betyder det att det inte finns några hjortron i år eller har folk tappat lusten att plocka bär. Den här tiden brukar annars bilar kanta vägkanterna till "Veksjömyrarna", men icke en bil har jag sett hittills.

Några Thailändare är ju inte här i år på grund av covid-19, mycket ovanligt, så har det inte sett ut på många år.

Jag skulle inte ha något emot lite färska hjortron nu, de jag har är sedan 2018. Hjortron är bra att ha när jag har våffelfrämmande. Och för hjortronsoppa och till sötost.

Ja, inget är sig likt detta år, och när Göte levde och var frisk bönade jag och bad att han skulle ge sig med bärplockningen. Han plockade alldeles för mycket, vi hann aldrig äta upp dem. Då skänkte han bort dem till barnen, han tyckte nämligen att det var jätteroligt att plocka bär. Åtminstone hjortron, hallon och lingon, men blåbär vägrade han plocka.

 

Det satt en karl mitt ute på lägdan som jag hur uppefter vägen när jag var och hämtade posten. Det såg ut som att bara satt och funderade rakt ut i vädret, eller något???    

Dagens namn är: Ragnhild och Ragnvald, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin onsdagkväll vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards