oskmar

Alla inlägg den 21 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 21 juli 2020 17:21

 

Cristin i Svanabyn!

Jag har för mig att du vet vem och kanske är släkt med en kvinna som hette Isola och bodde i Ormsjö och var släkt med Frida Backlund i Bellvik. Nu är det en som hittat det här kortet i Fridas hus och undrar vem hon är. Jag lovade att ställa en fråga till dig och fråga om du känner igen henne. Kan det vara Isola? Kan du ta dig en titt på bilden och svara mig på det är du snäll? Ha det bra Cristin och hej då!

 

 

Hej igen!

I dag känns det som att det lutar mer åt höstväder än sommarvärme, mycket för att det blåst så friskt och från norr.

Det började med regn, litegrann från tidig morron, sedan har det varit uppehåll, men moln.

Just nu är det 15,3 grader varmt, lite sprickor i molntäcket men det är få.

 

I dag hade jag sällskap till elvakaffet, som jag inte har varje dag nu precis.

 

Mitt på dagen kom min museibesökare som även var hit i gårkväll. Då hade han frun och dottern med sig, men dottern tyckte nog att det var lite för tråkigt och kom inte idag, stannade hos mamma.

Det förstår jag mycket väl, är man sju år är nog gamla saker från 1700- 1800 och tidigt 1900- tal tråkigt, det skulle även jag tyckt.

Men han var intresserad och tog in allt och frågade hela tiden och tog jättemycket bilder.

Han har ju många av sina släktingar där och fick se bilder på deras vardag. När de var i slåttesarbete, det är verkligheten när den är på riktigt, inte bara när de står uppradade för bli fotogaferade.

Hans mormor var en kusin till mamma, som bott i Stockholm från sin tidiga ungdom och till sin död.

Fyra stycken av de här systrarna for till huvudstaden när de var unga och där blev de kvar, samt en av deras bröder. Men de åkte hem varje sommar till Bellvik och sitt barndomshem och då deltog de även i slåttanden, bland annat.

 

Han berättade att det var så fullt både på Dorocamp och hotellet i Dorotea att de hade blivit tvugna åka till Hoting i gårkväll för att få tag på boende.

Så nog finns det turister Dorotea även den här sommaren då.

 

Ja, nu har EU-ledarna rott i hamn förhandlingarna, både när det gäller långtidsbudgetens sju år och coronakrispaketet, både bidragsdelen och lånedelen efter fyra och ett halvt dygn.

Och alla i oppostionspartierna säger sig skulle gjort det mycket bättre, men det är ju det vanliga alla gånger. Det är alltid lätt att vara i oppsition, då vet man bäst.

 

Dagen namn är: Johanna, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards