oskmar

Alla inlägg den 23 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 23 juli 2020 17:33

 

Det regnar och det regnar...

 

 

Den här dagen kan man verkligen med fog säga att det varit oväder!

Det har regnat oupphörligt hela dagen, inte ett enda litet uppehåll i skvalandet har jag kunnat skönja.

Det har också blåst kraftigt och inte varit mer 8-9 grader varmt.

Jag har inte varit längre än ut på bron under dagen och varit glad att jag valde att köra till Dorotea i går för att handla.

Just nu är det 9 grader varmt, det blåser aningen mindre men knappt märkbart mindre.

Regnet skvalar på nu också och det är stora vattenpölar överallt på gården. Nu måste jorden ha fått sitt behov, som har varit i underskott på vatten hela sommaren här nere.

På YR ser det ut som att det ska fortsätta regna hela natten och hela dagen i morron också.

Stackars de som råkar ha semester nu när det är sånt väder.

 

Mina blommor har knäcks på grund av blåsten och en del ligger längs efter rabatten. Ja, det är bara att ta emot det som det är.

De bästa som jag fick av Ingrid som hon drivit upp under vårvinten har brutits tvärt av och ligger på backen nu.

 

I dag har jag pratat med en som var och plockade 11 liter hjortron i går. Stora fina och fullmogna, mylta. Och det hade varit ett lättsamt ställe att plocka på och det vet jag för där har Göte och jag också plockat hjortron och man kan köra bil ända fram till myren.

En annan hade också varit där och kört fyrhjuling ut på myren, bekvämt ställe att plocka på.

Vi hade ett annat bra ställe vi plockade på i flera år, men där är inte bekvämt i dag, det är ett stort hygge att gå över för att komma till myren numera och med djupa spår efter skogmaskinen som gjort markberedningsjobbet där. Där är inte lätt att gå längre.

Om jag visste någon jag kunde köpa hjortron av skulle jag köpa några kilon.

Men det heter ju: "Det man inte kan få ska man inte efterstå!"

Så det blir väl att känna sig nöjd som det är...

 

Det har ryktats att det finns en i Nappsjö som har drabbats av corona, jag hoppas att det bara är ett rykte.

Jag hörde i går att det fanns de som hade corona på Bergvattengården, det var dessbättre ett rykte, påhittat bara. Tack och lov!

 

Dagens namn är: Emma, grattis till er som heter Emma!

 

Ha en torrare torsdagkväll, om det finns möjlighet till det! Vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards