oskmar

Alla inlägg den 17 juli 2020

Av Elsa Mårtenzon - 17 juli 2020 17:28

 

Rosor som doftar så det nästan gör ont i huvudet. 

Och så torrt och visset gräs så det nästan gör ont i ögonen.

 

 

Vilken härlig dag! Med precis lagom värme och solsken med lite moln ibland.

På sjön en lagom bris från sydost. Om jag fick bestämma skulle det inte behövas varmare än så här på sommaren, med sol då förstås.

Under dagen 24- 25 grader varmt.

Just nu är det 23,5 grader i skuggan, en svag rörelse på sjön som fortfarande kommer  från sydost.

Rubriken äntligen kommer sig av att det äntligen blev sommar igen, åtminstone i dag.

Men hoppas på mera.

 

Nu en timme senare är det lite lätt regn och moln på hela himlavalvet, så fort kan det ändra sig. Men varmt fortfarande, 20,5 grader och en härlig doft ute av regnet.

 

I dag har jag suttit ute från klockan elva tills kvart över två på eftermiddan.

Men jag har ju haft sällskap.

Kerstin kom till elvakaffet och vi har pratat och pratat. (Det är risk att jag pratar ihjäl henne.)  

Jag bytte samtalsämne utan uppehåll för att hon inte få för sig att åka hem igen.

Hon gjorde flera ansatser att kliva upp från stolen och åka hem, men då snabbade jag på men nästa ämne och hon blev kvar ett tag till och ett tag till.

Men i morron ska jag åka till henne bestämde vi, det har jag faktiskt inte gjort ännu den här sommaren.

 

Just nu diskuteras budget, stödpaket - 8000 miljarder kronor - i EU mellan medlems länderna och det blir inte lätt att komma framåt i de förhandlingarna. Ungern och Polen är två länder som sätter sig på tvären, de borde inte fått inträde i EU som medlemmar med deras synsätt.

De är dessutom två länder som borde ha förståelse för EU:s grundläggande principer

och varför EU bildades.

Det är fyra länder som sitter och förhandlar som kallas "snålländer", de vill nämligen inte att det ska bli ett bidrag rakt av, utan att en viss del ska vara lån.

Det gäller pengar som ska kompensera för corona- krisen. Sverige är ett av de länder som betraktas som snåla.

Jag för min del tycker att de länderna kunde försöka vara lite snåla de också och inte bevilja pensioner redan från 50-55- årsålder, nån j---a ordning får det lov att vara. De borde också sett till att de haft en rejäl buffet och inte skyhöga lån och i det närmaste barskrapade.

 

Såg i veckan på FB en lista på ett gäng miljardärer som tyckte att det skulle behövas att, det krävdes mycket högre skatter av dem som var i deras sits, miljadärer ute i världen.

Ja, vem hade trott att sån´a skulle uppmana till att de krävdes på höga skatter?

Otroligt, men det var tydligen sant, annars vet de ju inte hur de ska kunna undanhålla sin skatt från staten. 

Men hur lycklig blir man av att skaffa grejer som de inte hinner använda än mindre ha någon nytta av.

Kapitalisternas vägar äro outgrundliga?!

 

Dagens namn är: Bruno, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på fredagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards