oskmar

Direktlänk till inlägg 27 september 2022

September 2022 09 27 gråväder

Av Elsa Mårtenzon - 27 september 2022 17:51

 

Höstfärgerna faller till marken nu.

  

Regn och blåst i dag också, men inte så vattenrika skurar som igår. Det hade även regnat under natten med stora vattenpölar i morse som följd. Nu kan det nog räcka för ett bra tag. Tycker jag!

Ikväll har det ljusnat en aning på himlen med några få öppningar här och där.

Just nu är det 9,8 grader varmt och omkring där har det varit under dagen. Vinden är ostlig och ganska frisk och nu börjar det skymma och gå mot en mörk septemberkväll.

 

Men mycket hänger kvar än.

  

Jag har tillbringat en stor del av dagen i Dorotea, på sjukstugan nära två timmar för femte covidsprutan, prover och dropp.

Sedan efter det flera andra ärenden och var inte hemma förrän halv fem ikväll.

Och vägen jag färdats är en stor skam som den ser ut nu, det är gropar med så täta mellanrum att det är inte lätt att parera. Om man lyckas parera fem så måste man köra i sex fem meter längre och dessutom djupa fulingar.

På ungefär sju till åtta ställen hade de lagat, men det såg ut som att de gått med en skottkärra och spade och strött på lite grus och fem meter längre fram kom en hel hop djupa gropar. Det är lika bra att de struntar i såna åtgärder för de var värdelösa.

 

En regngrå Käringholme.

        

På nyheterna hör jag ena saken värre än det andra, det är nästan så att det går inte att förvånas över någonting längre nu.

Det senaste är väl gasläckan som det kom fram uppgifter om redan igår. Nu har de upptäckt att det även är två kraftiga sprängningar, också på svenskt vatten, eller under vatten. Det pratas terrordåd och sabotage ikväll och ska undersökas, polisen och militärmakten är inkopplade, varifrån det kommer och vem som ligger bakom.

Ja, alla är nog säker på varifrån och vem som ligger bakom.

Och den skurken verkar inte lätt att komma åt!

  

Dagens namn är: Dagmar och Rigmor, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Hej då för ikväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards