oskmar

Direktlänk till inlägg 4 januari 2024

Januari 2024 01 04 kallt

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 4 jan 16:33

 

Det har varit en grann vinterdag i kylan, sedan solen kom fram.

    

Det kalla vädret fortsätter och det har blivit ännu kallare i dag.

Det pendlade mellan 28-29 grader i morse och nu är det ännu kallare.

Under dagen har solen fått chansen att visa en stund vid tolvtiden och det var riktigt vackert i kylan.

Just nu är det 33,5 grader kallt och det ökar hela tiden.

Tur man får vara inne och elda i vedspisen, den kära.

 

Nu är det kallt inne i mormors stuga, om hon funnits kvar där hade det varit varmt och skönt i alla rummen. Morfar var nämligen först i Bellvik att dra in centralvärme i huset. 

    

I dag har jag haft städdag, torsdagen råkade infalla rätt den här gången, utan hinder.

  

Jag väntade i det längsta på att hämta in veden i dag, det hade jag inget för.

Jag trodde att det skulle visas lägre kyla på termometern, helt plötsligt ser jag att det blivit kallare, då var det bara att ge sig iväg ändå.

Det var 29 grader kallt och hann öka till lite kallare ändå medan jag var inne i vedboden.

Men jag frös inte ihjäl!

 

Solens strålar träffar trätopparna som tyngs av mycket snö!

    

När jag var inne i vedboden för lastning hörde jag två bilar köra förbi, då begrep jag att det fanns flera än jag på jordens yta.

Och ikväll kom Laila in med posten.

Jag ser också spår efter räven och rådjuren, att de inte fryser de stackarna, de kan ju inte öka på sin klädsel, det kan jag innan jag går ut.

  

Vilken tur att vi inte haft samma sorts väder som nere i Skåne, inte än i alla fall och hoppas slippa det.

Det har pratats om att ca tusen bilar stått i kö, fast i snö, ymnigt snöfall

med kraftig blåst.

Det vill vi inte ha, det är värre än 30 grader kallt.

 

Just nu en timme senare är det 34,6 grader kallt, det betyder garanterat myggfritt.

  Burr

 

Dagens namn är: Rut, grattis till er som bär det namnet!

 

Det namnet har funnits i Bellvik, nämligen Rut Wallin, född 1905 i Bellvik, dotter till Anders Petter Wallin, född 1878 i Bellvik och Amanda Erika Wallin, född 1881 i Bellvik.

Rut gjorde som så många andra flickor i Bellvik, hon for till Stockholm i sin tidiga ungdom. Där gifte hon sig och blev kvar resten av sitt liv, men besökte Bellvik med jämna mellanrum.

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Hej då för denna kväll!

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards