oskmar

Alla inlägg den 3 mars 2024

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 3 mars 16:23

 

Det var inte lätt att hitta Käringholmen klockan sju i morse.

Men efter många år vet jag ju på ett ungefär var den ligger.

  

Lika grått i omgivningarna idag som igår och mycket fuktigt i luften.

Nu har det varit töväder natt som dag i flera dygn och det syns på snödrivorna, fast det finns att töa av, för de är höga nu också så klart.

Just nu är det 0,8 plusgrader, det har varit 1-2 plus hela dagen.

 

Och Långön, lika osynlig den!

          

I dag har det inte hänt mycket, jo, jag har rensat kylskåpet och städat där. Det har jag inte gjort sedan jul så det var nödvändigt, hade ju tänkt äta upp varorna men tiden går så fort och datumen hinner gå ut. Men räven och skatorna ska leva de också och de är såå duktiga att hjälpa mig hålla undan resterna.

 

Just nu ser jag att jag fått grannar, det är två som skottar snö nere vid Rans och Lenas stuga, de kanske har sportlov.

Det har varit tomt där sedan i fjol sommar och snö har de gott om där också, orörd hela vintern.

 

Inte så mycket kvar av snön på lagårdstaket nu och det behöver inte komma mera, om jag får önska.

    

En "bekant", Facebookvän, har ringt flera gånger, men han finns i två upplagor på FB så jag törs inte svara, då kan det vara något lurt.

Annars har det varit lite lugnare på den fronten ett par dagar nu, men de laddar väl bara om kan jag tänka.

 

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"De första jägarna kom till Sverige för nästan 13 000 år sedan. De vandrade över landtungan som i dag är Tyskland och Danmark. 

1000 år tidigare hade inlandsisen dragit sig bort från Skåne. Ännu idag hittas trasiga pilspetsar av flinta som våra förfäder ratade och kastade bort."

Slut citat

 

Ja, det är inte bara i Skåne som det hittas pilspetsar, det har det gjorts här på Näsets strand också. Men det var nog stenåldersmän som hade hanterat dem, har forskare kommit fram till.

Jag skulle inte ha något emot att en dag få träffa de som bodde och jagade här, en dag i alla fall. Men vi skulle nog inte förstå varnadras språk skulle jag tro.

Det var alltså inte ´n Mattes Bellvik som var först på Näset!

Jag skulle inte ha något emot att träffa honom och hans familj heller. Vi skulle nog kunna prata med varann tror jag, det är ju bara 300 hundra år sedna han kom hit och slog ner sina bopålar.

Han kom nog på våren är jag säker på, för han behövde nog sommaren och ljusa nätter för att hinna få det beboeligt på Näsudden innan vintern kom. 

Han kom nog med två tomma händer, bara lite redskap, kanske en ko, eventuellt några höns.

Han härstammade ju från Finland, men kom hit närmast från Rörström.

Mera finns att läsa om honom och hans familjs idoga arbete på Näset i Bellviksboken.

 

Lika grått åt alla håll!

      

Dagens namn är: Gunborg och Gunvor, grattis till er!

 

Namnet Gunborg har förkommit i Bellvik, nämligen Gunborg Elise, född 1920 i Bellvik, dotter till Ester Johansson före hennes äktenskap med

Erhard Johansson. Gunborg har bott med sin familj i Nordmaling.

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

Lite färg lättar upp det hela, eller hur?

Hej då!

      

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards