oskmar

Alla inlägg den 17 mars 2024

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 17 mars 16:49

En vacker dag med solsken heeela dagen!      

 

Kvart över sex i morse och jag ser inga moln alls!

    

Det har strålat från himlen som inte haft några moln idag.

Det var 18,5 grader kallt när klockan var halv sju i morse och det har varit minusgrader hela dagen. Men huvudsaken att det inte snöar. Det har det gjort söder över, med stora besvär, halka och avåkningar och lite av varje. Ett riktigt bakslag för dem som hade kommit ganska långt med våren.

Just nu är det 5 grader kallt och helt molnfri himmel. 

Jag tackar och tar emot!

    

 

Sol sol strålande sol!

  De vita prickarna på bilden är mina smutsiga fönster, utvändigt...

 

I dag har jag gjort "glöhyppen" och städat sovrummet, plus det vardagliga och det räcker mer än väl för på mig.

 

Mitt på dagen kom Jan Peter körande på skoter, jag hade glöhyppen framme för att sedan lägga dem i frysen. Han tackade ja till en kopp kaffe med glöhyppen som fikabröd.

Än en gång funderar jag på varför karlar gillar glöhyppen, för mig är de inte nåt höjdar- fikabröd, Men jag gör dem ändå med jämna mellan rum för de är lättsammare och snabbare att baka än bullar.

Det var bra skoterföre, sa han, skare så klart efter alla plusgrader som varit i flera dagar, då flyter skotern fram ovanpå snön.

Det har varit skoteråkare på Käringholmen i dag också, vårvinterns fröjder har infunnit sig efter alla icke så trevliga vinterdagar. Det är en bra ändring i tillvaron för dem som utövar skoterturer. 

    

Otroligt modiga kvinnor och män har ringlat i långa köer till vallokalerna i Ryssland i dag för att visa sitt missnöje mot regimen och "Pyton" som låtsas genomföra ett val som är rena bluffen.

En tyst och stillsam demonstration, men ändå sägs att de gripit ett antal personer och Gud vet hur det går för dem.

Om jag hört rätt så är det Navalnyj som önskat detta, att så många som möjligt skulle ta sig till en vallokal klockan tolv i dag.

Så har även skett i Berlin som det kommit rapport på i programmet Efter Fem.

Och i Stockholm på den ryska ambasaden, säkert på flera ställen, av ryssar i exil.

I kön i Berlin där stod änkan efter Navalnyj och nu sägs det på TV;n, att hon stått i kön i sex timmar innan hon kom in i vallokalen och kom ut igen -helskinnad. Man vet ju inte hur det går eftersom det är på ryska ambassaden hon röstat och det ses ju som rysk mark.

Skrämmande så det förslår. Jag har sett några uttalanden av ryssar också och de galningarna har hyllat Putin, som den bästa president de kan ha.

Inte klokt, det vore bättre att de teg!

          

 

Dagens namn är: Gertrud, grattis till er som bär det namnet!

 

Namnet Gertrud har förekommit i Bellvik, nämligen Herbert och Viola Östlunds dotter.

Hon var mig behjälplig mer än en gång med gamla kartor när jag jobbade med  Bellviksboken och Nybäcksboken. Hon jobbade på rätta stället för att kunna göra det.

Tack för det snälla Gertrud!

        

Soluppgången i morse!  

    

Ha en fin fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

 

 


Inga moln  sedan kvällen infunnit sig heller!

Hej då!

    

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards