oskmar

Alla inlägg den 16 mars 2024

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 16 mars 17:06

 

 

Den nu nedgående solen träffar ett fönster i Fågelberget och det glänser så det bländar ända hit. Men på den här bilden ser det inte vidlyftigt ut, det är annat i verkligheten. 

  

En solig dag, härligt!

Men det har varit lite snålblåst, inte mycket men känts kallt. Det har varit ett par till 3 minusgrader hela dagen i skuggan, trots solens sken.

Just nu är det 4,9 minusgrader och det blåser fortfarande. Himlen är i det närmaste fri från moln.

 

Solen kryper snart ner bakom bergen, den har gjort sitt här för dagen.

  

I dag har jag inte sett till ett enda liv. Inte en fågel, räv eller rådjur som brukar hälsa på mig lite då och då, de har tagit ledigt på söndagen.

 

    

Jag har bakat jitterbuggare i dag, men något missbelåten, marängen ville inte bli riktigt bra, de blev inte fina men går att äta.

För övrigt har jag inte åstadkommit så mycket nytta i dag heller.

 

Det har varit soldyrkare på Käringholmen, men inte så länge, de tyckte nog att det drog kallt. Det tyckte jag också när jag var ute så jag har full förståelse för dem att de gav upp tidigt.

 

Soligt på Käringholmen!

    

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Den 25 januari 1942 var det var det kallt och blåsigt i södra Sverige.

Man uppmätte temperaturer på ner till 30 minusgrader i kombination med vindstyrkor på 15 till 20 m/s. 

Det motsvarar temperaturer på ner till minus 60 grader när det är vindstilla."

Slut citat

 

Oj då, det var betydligt mera än som det varit här i dag och jag har mage att "kvir". Om det varit minus 60 grader skulle jag inte ens stuckit näsan utanför dörren.

 

Dagens namn är: Gerda och Gerd, grattis till er!

 

Gerda hette Götes mor, född 1915, hon tillbringade största delen av sitt liv i Stockholm. De allra sisa åren på Bergvattengården i Dorotea.

 

Ha en fortsatt fin lördagkväll, vi ses!

 

Lite, lite moln på andra sidan sjön...

  

Hej då!     

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards