oskmar

Alla inlägg den 14 mars 2024

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 14 mars 14:45

 

Halv sju igår morse, solen går upp!

      

Igår uteblev jag igen, det hade sina förklariga skäl.

Vi fick se solen igår, men inte hela dagen. Igårkväll började snön falla igen och det var nog så under hela natten också.

    

I dag torsdag fortsatte snöandet på morron ett par timmar och sedan slutade det, tack och lov för det.

Det hade hunnit komma 6-7 cm och när jag kom ut för att skotta efter veckostädningen, då hade det hunnit bli omkring 4 plusgrader och den var tung som bly, för en som mig. 

Solen lyckades ta sig fram en liten stund, men försvann bakom moln ganska snart.

Just nu är det 3 plusgrader och det finns lite blått här och där på himlen.

 

Eftermiddan och solen vill fram!

  

Igår var jag på sjukan och tog prover, igen. Det har jag tjorvat på med i snart åtta år nu och är van vid proceduren och snabbt går det. Dessutom är personalen jättebussig, jag känner mig sååå välkommen alla gånger jag kommer dit!

    

Sedan var det meningen att jag skulle köra till Staffan för att fixa dit den grejan i bilen som jag måste göra före besiktning på tisdag. Staffan skulle ringa sedan den kommit från Östersund till Hoting.

Jag körde hem till Malin för att invänta samtalet, men när han ringde sa han, att den inte kommer förrän i morron, (idag) och då var det nära kväll.

Jan Peter ringde och lejde Magnus W så jag skulle slippa fara till Hoting i dag.

Jättebra!

Och nu har Magnus kommit tillbaka med bilen och har till och med tvättat den åt mig, utan att någon har bett honom göra det.

Jag har nyss utnämnt Magnus till ängel för att han är så snäll. Tack snälla, snälla Magnus!

    

Ur 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Under 1700-talet ansåg många läkare att tobaksrökning var skadlig eftersom rökarens hjärna måste bli sotig. Däremot var man eniga om att röken rensade luften och förstörde alla giftiga ångor."

Slut citat

  

Ja, de var ju inne på rätt väg när de kom fram till att tobak var farligt. Men resten var ju rena fantasierna, att hjärnan blev sotig, de måste ju ha tänkt att hjärnan var kroppens skorssten och att röken steg uppåt till hjärnan.

Att röken rensade luften var ju också precis tvärtom, den fördärvade luften för alla i dess närhet, inte bara för rökaren själv.

Men det var ju på 1700-talet, man kan inte begära att de skulle ha kunskaperna då.

Som tur är säger läkarkunskapen helt annat nu om hur farligt tobak är. Så farligt att det är förvånande att folk idag börjar- och fortsätter röka.

 

Så här fint blev det innan mörkret kom!

    

 

Dagens namn är: Mathilda och Maud, grattis till er!

 

Namnet Mathilda har förekommit i Bellvik, nämligen Brita Mathilda Wiklund, född 1894 i Bellvik, kallades Tilla. Dotter till Zakaris Petter Wiklund, född 1853 i Bellvik och hans hustru Christina Elisabet, född 1862 i Sörstrand.

(Snacka om att de kunde förvanska namn förr, Mathilda blev Tilla)

Mathilda var en syster till min farmor.

 

Ha en fin fortsättning på torsdagkvällen, Vi ses!

 

Halv sju i morse, glädjande att se på himlen, men inte snön som låg där...

    Hej då!     


Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards