oskmar

Alla inlägg den 8 mars 2024

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 8 mars 16:35

 

Jag har inte tagit några bilder i dag heller, men det är ju i stort sett liknande motiv varje dag, jag provar med tidigare bilder. Ungefär så här såg det ut i morse...

  

Det var 11 minusgrader strax efter klockan sex i morse och grå himmel.

Den har varit jämngrå hela dagen med minusgrader. Den sol som strålade så härligt i går har inte visat sig alls i dag.

Men man kan inte begära allt här i livet dag efter dag och jag är övertygad att den kommer igen när det passar.

Just nu är det 2,6 grader kallt och fortsatt grå himmel, men jag anar några smala streck med lite ljusare grått, vackert så.

      

 

  

Hela dagen idag har det varit och är, Internationella Kvinnodagen. Det var den dagen som jag skrev under förordet till Bellviksboken och den var klar för att nästa dag åka med materialet till Bräcke Tryckeri för tryckning.

Gunnel och Björn följde med för Gunnel hade sportlov och tyckte att det skulle vara roligt att se mig lämna över den till "tryckaren".

Omtänksamma Gunnel, du är sååå saknad fortfarande!

    

Efter vägen sa hon: Är du medveten om att det var Internationella kvinnodagen igår?"

Nä, det hade jag inte tänkt på och inte skrivit datumet heller när jag satte dit mitt namn, jag skrev bara Bellvik, namnet och 2001.

Men inte utan att det kändes lite extra att det var den dagen som jag var klar med boken.

  

Alltså är det 23 år sedan nu och de åren har bara flugit iväg och nog har det hänt en hel del under de år som gått.

Och inte långt efter första Bräckeresan bestämde jag mig för att skriva boken om Nybäcken också, min morfars födelseby, klar fyra år senare, efter Bellviksboken.

Den boken skrev jag under förordet med både datum och årtalet 2005, den 8 mars, alltså Internationella kvinnodagen igen, jag minns inte om jag planerat det så, eller om det var slumpen.

Men det är sällan någon blir profet i sitt eget land, det var en kvinna på byn som sagt när jag jobbade med Bellviksboken, att den boken som jag skrev, den skulle hon äta upp.

Men den blev tämligen svårtuggad för vederbörande och dessutom blev det två böcker. Jag vet vad såna uttalanden kallas, men jag tänker inte skriva ordet!

    

 

Här var du inte stor Michael!

    

Dagens namn är: Siv och Saga, grattis till er!

 

Namnet Siv har förekommit i Bellvik, nämligen Siv Östlund, hon och jag gick i samma klass, men hon har lämnat jordelivet för ett antal år sedan. Vi var sex stycken i klassen men nu är det bara jag kvar.

Hon bosatte sig i Åsele och bildade familj där.

 

Ha en fin fortsättning på fredagskvällen, vi ses!

 

En morron med färg i det blå!

  Hej då!     

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards