oskmar

Direktlänk till inlägg 8 december 2019

December 2019 12 08 ingen sol i dag

Av Elsa Mårtenzon - 8 december 2019 16:57

 

Inga stjärnor på himlen ser jag ikväll, jag får nöja med en som hänger i fönstret.

 

 

I natt kunde jag blicka upp mot en stjärnklar himmel och en måne, inte fullmåne men mer än halv.

Under dagen har dimmorna dykt upp och det har varit lite mjölkfärgat ute.

Men inte en flinga snö har jag sett, det gör mig inte särskilt ledsen. Tids nog kommer den, om inte förr så på tisdag när jag ska till Dorotea.

Just nu är det 6 grader kallt och under dagen har det varit 6-7 grader.

 

I dag har jag bakat Drömmar, som jag inte gjort på flera år.

Man hinner tänka mycket medan man trillar degen och väntar medan varje plåt som ska vara inne i ugnen i 20 minuter.

Den här dagen har jag som vanligt tänkt bakåt i tiden och tog fram Bellviksboken och kollade efter vad morfar beställde för varor till sin affär före jul.

 

Den 23 november 1927 gjorde han följande beställning:

 

" 2 buntar torkad sej   á 40 kg        pris 80 kr

  1 låda blandad frukt   á 12,5 kg     pris  20,63 kr

  1 låda plommon        á 12,5 kg     pris  18,75 kr

  25 burkar ansjovis    á ?                pris  30 kr

  25 flaskor Lazarol    á ?                pris  32,50 kr

  30 burkar Rumford  á  ?               pris  28 kr

   1 skäppa risgryn     á 110 kg       pris  50 ,60 kr

  500 st kanistrar?      á  ?               pris    2,85  kr

  1000 st "                    1/8 kilos     pris    2,15  kr 

   4 dussin rotborstar                      pris    18 kr

 

(Det var omöjligt att få det att funka med tabben, men jag hoppas du inte blir yr i bollen därför)

 

Givetvis finns det flera beställningar under nov och dec, jag plockar lite ur dessa också:

 

" 1 Fat glyserinsåpa  150 kilo        pris 58,50 kr

   1 fat sirup (sirap)   308, 4 kilo    pris 117,19 kr

   100 kilo potatismjöl                    pris   30 kr

   100 kilo kaffe                              pris 135,50 kr

   5 kilo julgranskonfekt                 pris   12,50 kr "

 

Sedan följer sötmandel, såplut, anis, fänkol, ljus, russin, jäst, socker och mjöl m m.

 

Utifrån dessa varor kan man räkna ut hur de förberedde julen på den tiden också och vad de åt förutom det som gården producerade i form av nötkött, lammkött, gris- kött/fläsk, grädde, mjölk och ägg.

Det enda jag inte kan minnas som de tillredde var Janssons frestelse, trots beställning av ansjovis.

Det som jag kommer ihåg att de gjorde med ansjovisen var, ägghalvor som man rullade ihop en ansjovisfile´ och lade på ägghalvan, det minns jag tydligt.

Det gjorde även mamma, det var nog hennes döttrar som införde Janssons frestelse vad jag minns.

Det gjordes syltor, flera olika, leverpastej, rökt fårbog, rökt älgkött. rökt skinka och julskinka så klart, o s v.

 

Att det inte var så "frôdigt" på gårdar där de hade färre djur i ladugården, det kan man ju räkna ut, men de berättade för mig när jag höll på med boken, att när det var jul då skulle det kostas på allt i matväg som de kunde få till på sin gård.

 

Jag förstår också utifrån morfars beställning, att det var storstädning till jul, rotborstar och såpa, det innebar knäskurade trägolv och allt annat som renskurades.

 

Ja, man får fantisera fritt hur det såg ut i hemmen när julen nalkades och inföll år 1927! 

 

Dagens namn är: Virginia, grattis till dig som bär det namnet!

Ovanligt i dag skulle jag tro...

 

Ha en fortsatt bra söndagskväll, vi ses!

 

 
 
Ingen bild

Gunnel

8 december 2019 22:16

Det var alltid jag som råkade ut för att rensa ansjovisen och rulla ihop ansjovisfilen på ägghalvan, men jag tyckte också om att dekorera julmaten. Vi systrar var ju ett sammansvetsat team när det gällde att hjälpa till med maten i alla sammanhang.

Elsa Mårtenzon

9 december 2019 16:49

Absolut att vi var och det var ju inte bara hos mamma, vi har ju hjälpt varandra när vi har ätit hos varandra också. Synd bara att teamet spräcktes för ett antal år sedan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards