oskmar

Direktlänk till inlägg 24 juli 2020

Juli 2020 07 24 skurar

Av Elsa Mårtenzon - 24 juli 2020 16:49

 

Så här såg det ut för en stund sedan, men inte nu längre...

 

 

Inte den soligaste dagen, men för en liten stund sedan kastade solen sina strålar över till Käringholmen.

Nu spöregnar det för fulla segel. Under dagen har det varit en del uppehåll och inte som igår, "flatregne", sa´n Erhard.

Just nu är det inte en enfärgad grå himmel, det finns lite variationer med ljusare fält här och där.

Vinden har vänt till sydost, det verkar lovande. Den är ganska beskedlig för tillfället och det är 13 grader varmt.

 

I dag har Jan Peter varit och besiktat bilen åt mig, det känns skönt att det är gjort för den här gången också. Tack för hjälpen!

 

Annars har det inte hänt värst mycket här hos mig och jag tror inte det är lugnet före stormen heller.

Alla mina perenna och sommarblommor ligger i stort sett raklånga efter marken, en del är avbrutna. Detta på grund av allt regnande och snålblåsten. Jag förväntar mig ingen "upprättelse" från dem heller, de lär nog förbli liggande sommaren och hösten ut.

 

Jag har hittat en stämning om brott från 1829.

"På instämde bråttmål till fortsättningen af 1829 års Häradsting i Åsele".

 

"Bonden Johan Jonsson i Bellvik Dorotea socken emot grannen Anders Helgesson och dess söner Anders och Johan Anderssöner i nämnde by med yrkan om laga ansvar å svaranderne för det de söndagskvällen den 21 december föröfvat hemgång i kärandes hus genom en eldröks uptändande sedan folket gått till sängs att vila...

OSV. Slut citat.

 

Ja, som du ser var inte grannsämjan den bästa och till och med brottslighet förekom,  så allvarlig att familjen Johan Jonsson kunnat brinna inne, mordbrand.

Hur fortsättnigen ser ut vet jag inte för jag har inte resten av fallet kopierat, har inte hittat det.

Johan Jonsson var svärfar till Zakaris Arndt, född 1802, kom till Bellvik och gifte sig med Catharina Christina, född 1801, gifta 1827. 

Alltså två år efter deras giftermål blev familjen utsatt för försök till mordbrand.

 

Dessa bodde på min fars hemgård och var en av mina anfäder, den gård där min bror Nils Gunnar bor i dag.

Det här har jag berättat om i Bellviksboken så klart.

 

Dagens namn är: Kristina och Kerstin, grattis till er som heter så!

 

Och grattis till Kerstin Westin som nu finns västibyn!

 

Ha en riktigt bra fredagskväll, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards