oskmar

Direktlänk till inlägg 29 juli 2020

Juli 2020 07 29 ostadigt väder

Av Elsa Mårtenzon - 29 juli 2020 17:28

 

Tisdagens museibesökare, Lena och Göran Vikman, Bäckalund Sunne. 

Mycket spännande bekantskaper...

 

 

Jag fick denna kopia av Lena Vikman, om ett mord i Tåsjö socken, som har koppling till Bergelssons. Läs, mycket skrämmande och otäckt.  

 

 

I dag har det varit fladdrande vad det gäller vädret, Någon sol har jag inte sett till, men regnskurar lite då och då. Ibland har sjön varit spegelblank för att det i nästa stund varit lite vind på den.

Just nu är det 17 grader varmt och svag sydostlig vind. Himlen är fortsatt helt täckt med moln och det ser regnsjukt ut bland bergen.

 

I gårkväll var jag aningen förbaskad över ordningen på den här bloggplatsen, den krånglar en hel del, som räkneverket till exempel. Vad värre är, det är att texten bara kan försvinna helt apropå utan anledning.

Jag hade skrivit nästan klart så när som på ett par meningar i gårkväll och så försvinner hela texten, trots att jag sparat flera gånger.

Jag skrev en gång till om samma händelser och det försvann också.

Sedan försökte jag hela kvällen att komma in men fick svaret att sidan kan inte nås, då hade uppkoppligen försvunnit och den var försvunnen tills i morse.

 

Men, igår kom det två personer/museibesökare och det blev en spännande eftermiddag.

De var från Sunne i Värmland och det visade sig att vi hade faktiskt gemensamma bekanta utan att de hade en aning om det.

De var ute på husvagnssemester och hade styrt kosan till Tåsjö för att se var en anfader till frun hade bott i början på 1800-talet som hetter Bergelsson och när hon sa det namnet då hajade jag till förstås.

Hon hade sökt på nätet i går morse och hittat uppgifter om ett gårdsmuseum i Bellvik och de tänkte de skulle åka dit också.

De hade ingen aning om att jag kunde känna till någon Bergelsson, det var rena slumpen att de hamnade här.

Det var som hittat för i Nybäcksboken har jag berättat om en Phillipus Bergelsson, född1782 i Norra Viggen, som bodde ett litet tag i Nybäcken också, samt Tåsjö och Rörström, men det får du läsa om i Nybäcksboken. (De köpte Nybäckboken)

De var dessutom mycket intresserade museibesökare.

 

Jag konstaterar att världen helt plötsligt kan vara liten, tycker jag som historienörd.

Och så roligt det är med överraskande nya kontakter. Det är inte klokt vad böckerna om Bellvik och Nybäcken har gett mig mycket under de år som gått och att jag fick chansen att flytta tillbaka på Näset. Det förändrade mitt liv och har gett mig så många trevliga år på grund av det.

Jag har gjort så många nya bekantskaper som jag aldrig skulle gjort om jag inte skrivit Bellviksboken och Nybäcksboken, samt flyttat tillbaka till Näset.

 

Dagens namn är: Olof, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en riktigt fin onsdagkväll, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards