oskmar

Direktlänk till inlägg 14 januari 2020

Januari 2020 01 14 snöfall

Av Elsa Mårtenzon - 14 januari 2020 16:56

 

Självklart är inte månen synlig ikväll, men det var roligt så länge det varade.

 

 

Ja, i dag på förmiddan vräkte det ner snö.

När jag kom ut från ICA i morse såg jag knappt handen framför mig när jag gick till bilen och innan jag lastat in varorna, sopat och skrapat bilen såg jag själv ut som en snögubbe.

Jag struntade i resten av mina ärenden och körde hem direkt.

Det lugnade ner sig så småningom och var inte lika häftigt snöfall sedan och nu har det slutat, för tillfället i alla fall.

Michael har nyss varit hit med en annan stor maskin nu tagit bort snödrivorna, som var lite isbergsbetonade, där jag brukar ha bilen så nu får den plats också. Sedan jag höll på att hamna under den har jag inte vågat ha bilen där. Men nu får det plats mer än väl och jag slipper ha den stående på blank is. Om jag hamnat med båda fötterna under och åkt kana den gången under bilen kan jag ha fått ligga där ett par dygn kanske. Inte särskilt kul och kallt.

Just nu är det 0,0 grader, jaha, töväder på väg igen då! 

Nu två ca timmar senare är det 2,7 minusgrader, tack och lov!

 

I dag har Nils Gunnar och Ingrid varit hit och kastat fram mera ved åt mig. Oj, vad snälla de är, nu klarar jag mig säkert ett par tre veckor till.

Det går inte så mycket ved eftersom det är mest bara töväder och dessutom har jag ju bergvärmen, men jag vill gärna ha mysvärme också.

 

Sedan kom sotaren för den återkommande fotograferingen  och kollen av skorstenen invändigt och dess standard.

Och den behöver jag då verkligen inte vara ängslig för, säger sotaren. Den är i jättefint skick, trots att den murades upp 1920,  100 år sedan, när morfar flyttade huset för att det skulle bli mera fritt på gården och bättre utsikt. Så klokt, han uppskattade utsikt han också precis som jag gör.

Det gjordes supertegel förr tydligen och det var inga fuskbyggen på den tiden som det kan vara numera.

Själva huset byggdes ju 1817, men 1920 då flyttades det en liten bit och helrenoverades, första gången.

Nästa gång det helrenoverades var 1986 när vi flyttade hit från Hoting, då rev vi så det var bara timmerväggarna kvar.

Det kan man väl kalla en helrenovering antar jag.

Tänk om väggarna kunde tala, det skulle vara värdefullt för historien.

Men jag försöker väl någorlunda att hålla den levande, på mitt sätt.

 

I dag har Åsa Walldau ställts inför skranket, fullt riktigt, samt två till.

Jag trodde aldrig på hennes falska förklaringar på den tiden det var som mest aktuellt Knutbyfallet. Tänk att såna människor har mage att kalla sig religiösa och dessutom kalla sig Kristi brud! Kan man bli mera falsk?

 

Dagens namn är: Felix och Felicia, grattis till er som heter så!

 

Ingen i Bellvik har burit dessa namn, vad jag vet.

 

Ha en skön tisdagskväll, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 15 maj 17:50

        Perfekt väder i dag, men jag min dumming har varit inne hela dagen ändå! Solen har gassat på från tidig morron och fram tills nu, och det ser ut att fortsätta. Ett tag idag var det nära 25 grader när jag kollade. Nu har isen på...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 14 maj 16:52

  Sommargardinerna på plats och den mesta snön är borta på gården.    Vilken solskensdag! Det har varit 23-24 grader varmt och solsken från tidiga morgonen. Äntligen kom den efterlängtade majvärmen! Det har verkligen tagit på snön och isen ...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 13 maj 16:43

  Kvart över sex i morse, solen högt på himlen och tät dimma över sjön.    Ja, det här är skillnad det minsann! Det har varit solsken och det har varit varmt, vilket vi inte varit så bortskämda med den här våren, men nu var det dags. I mors...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 12 maj 14:44

  Dimman svävar över sjön som på en augustimorron, men det är ju maj månad nu, har den gått vilse?      Under natten regn och på morgonen dimma över sjön. Blir det värme nu som utlovats så kommer grönskan som ett brev på posten, även här! J...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 11 maj 16:53

  Klockan sex i morse var solen redan högt på himlen!      För det mesta har det varit solsken idag, ibland har molnen skymt solen men inte så länge. Det har inte blåst som igår och det var därför riktigt skönt när jag var ut på min vandring....

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards