oskmar

Alla inlägg den 11 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 11 januari 2020 17:21

 

Freja övervakar mig när jag skriver på bloggen, det känns tryggt!

 

 

Ja, det är på god väg mot noll grader igen, vilken konstig vinter!

Halv två i dag kom det en riktigt ymnig snöskur med stora lapphandskar. Den blev så pass kortvarig att det ligger inte mera än ett par cm nysnö på backen och det blev det bara fräschare av.

Det har synts lite, lite blått på himlen några gånger innan snöfallet och varit 1 till 2  grader kallt bara.

Just nu är det 0,3 minusgrader, närmast ingenting.

I kväll finns det nog ingen chans att få se en skymt månen skulle jag tro.

Nu en timme senare är det 1,6 minusgrader, det rör på sig...

 

Det verkar som att folk tar det här med dåliga isar på allvar, som tur är. Annars skulle det varit skoteråkare på sjön en sån här dag.

Jag såg en i morse men den körde jättenära stranden, jag skulle tro att det var av säkerhetsskäl. Det kunde vara Michael, den kom efter stranden från Näsudden.

Under dagen har jag inte sett något liv på sjön, inte annars heller.

 

Sedan jag började ta med mig telefonen när jag går och hämtar ved ser jag ut som om jag är på rymmen från Alhollägret. Jag måste ha en jacka med stora fickor och dragkedja för telefonen. När jag passerar spegeln i hallen och ser skymten av mg själv, iklädd svarta skor, svarta byxor, svart jacka, svart mössa och svarta handskar så blir jag mörkrädd. Fy!

I morron åker det på en röd halsduk!

 

Om det inte ändrar sig blir den här vintern en riktig förlustvinter för vintersportanläggningarna.

Jag vet inte hur det är i Borga men jag tror nog att de får passa sig för isarna där också. Det hjälper inte om de har mycket snö där, det kan till och med vara en ren fälla. Det kan vara så att det är rejält med snö på sjöarna, men dålig is under snön och förrädiskt värre. Det har varit alldeles för ojämn temperatur, med regn och tö hela vintern hittills.

 

Ja, idag har Iran erkänt att det var de, som av misstag sköt ner flygplanet, med 176 omkomna. En sån onödig och tragisk händelse. De har bett om ursäkt och säger att det beror på den mänskliga faktorn. Och Iran säger också att det är USA som påbörjat det hela och åstadkommit det spända läget.

Och jag är benägen att hålla med dem, att Trump har stor del i det som skett.

Han skulle låtit det överenskomna kärnavtalet vara som Obama och Europa hade träffat med Iran. Då hade det inte blivit något bråk, men Trump lovade redan under valrörelsen, att avtalet skulle han säga upp. Allt som hade med Obama att göra, det passade inte Trump.

Bråkstakar!

 

Dagens namn är: Jan och Jannike, grattis till er som bär dessa namn!

 

Jag kommer inte på några som bott i Bellvik som har haft de namnen,

annat än i dubbelnamn...

 

Ha en trevlig lördagskväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards