oskmar

Alla inlägg den 25 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 25 januari 2020 17:17

 

Färgsprakande himmel i morse! Men tyvärr bilden ger inte morgonens himmel rättvisa, det jag såg med egna ögon var mycket starkare i färgen.

 

 

Det var en otroligt vacker morron i dag också, med färggrann himmel!

Det var inte mer än 2-3 grader kallt och klar himmel och sol till att börja med, vilket ändrade sig frampå morgonen.

Nu har SMHI lovat Södra Lappland och Västerbotten ca 2 dm snö framöver. Den mängden blir ju lite ovanlig för den här vintern. Idag har det inte snöat än så länge.

Jag har haft skoterfrämmande i dag och de klagade över skoterföret. Det är inte sig likt från tidigare vintrar.

Det är ingen snö i skogen och på sjön är det hårt och slagit.

Och det är snart slut på januari!

Just nu är det 2,9 minusgrader, ungefär som under hela dagen. Det verkar som att himlen är helt täckt med moln, vad jag kan se.

 

I dag har jag haft sällskap under dagen i två omgångar, så då är risken mindre att jag blir folkskygg.

Först kom Anders och då var inte klockan nio på morron ens.

Efter en stund kom Michael, de satt här ett bra tag och surrade, sedan följdes de åt i samma bil, tydligen skulle de ut på gemensamt uppdrag.

 

Efter att jag intagit mitt elvakaffe skulle jag iväg och hämta lite ved.

När jag öppnade ytterdörren stod det ett gäng med skoter och skoterpulka framför mig vid bron.

Jag hade varken sett dem eller hört skotern och jag hajade till och blev glatt överraskad.

Det var Malin, LG, Tim och Freja, samt Asterix. De hade farit så tidigt så lunchen hade de med sig, den fixade de här och jag var även med på en släng av sleven.

 

Jag bjöd på kaffe med fikabröd. De var här ganska länge, sedan åkte de till Knackaitorpet för Tim och Freja skulle tacka för julklapparna som var ogjort.

 

LG sa att de var de första som åkt från Dorotea på skoter hittills i vinter, det fanns inga tidigare spår, ovanligt. Medan de satt här såg LG att det kom folk till Käringholmen. Så kanske har det börjat nu och kommer det nu ett par dm snö nu så lossnar det väl.

 

Coronaviruset ökar på antalet sjuka och dödsfall i Kina och ställer till det. Nu kommer alla resor inom Kina att förbjudas och även charterresor från Kina.

De är en hockeytränare som är i Kina och som intervjuas både av radions reportrar och av TV:s reportrar.

Jag hörde alldeles nyss en intervju med honom och han tycker att hans situation har blivit mer än trist.

Han bor i 11- miljonersstaden Wuhan, där sjukdomen började, den är folktom, han ser bara nån enstaka människa i den annars så folkrika staden. All lokaltrafik är avstängd, det är en spökstad nu.

Själv måste han hålla sig på sitt hotellrum som en fånge. Han sa att han helst av allt skulle vilja åka hem till Sverige nu. Det förstår jag mer än väl.

 

Dagens namn är: Paul och Pål, grattis till er som bär dessa namn!

 

I Bellvik har det funnits en med namnet Paul Näsström, som gått ur tiden för flera år sedan. Nu är tyvärr den gården helt tom, en av de finaste gårdarna i byn, det är synd.

 

Ha en fin fortsättning på lördagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards