oskmar

Alla inlägg den 19 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 19 januari 2020 16:56

 

Joo, solen har tittat fram ibland under dagen...

 

 

Det har varit jättefint väder i dag!

Delvis klar himmel med framträdande av solen korta stunder.

Det var 11 grader kallt hos mig i morse och under dagen har det varit 9 - 10 minusgrader.

På himlen har det varit så vackert ibland med olika molnformationer.

Just nu är det 10,5 grader kallt men för tidigt på kvällen för att jag ska se hur himlen blir ikväll.

 

Det har blivit en hel del telefonprat i dag också. Först med Malin, ett långsamtal. Hela tiden som hon var ute på sin söndagspromenad/motionsrunda med Asterix och en lång stund innan de gick ut. 

Sedan har jag pratat med Ann Cahtrine efter hennes tur med skidorna, hon tyckte det var en härlig skidtur hon haft, det hade varit ett bra glid i kalasväder.

Således var både mor och dotter nöjda med sina motionsturer.

 

Jag har bara "poat" på inomhus, förutom en liten sväng utomhus på morron.

 

Jag läser en rubrik i tidningen  Svenska öden och äventyr som lyder:

"Bouppteckningarna ger förfäderna liv".

Det håller jag verkligen med om, det fick jag erfara när jag skrev Bellviksboken och Nybäcksboken. 

Man fick verkligen se hur deras hem såg ut och vad som fanns inom deras väggar, det tyckte jag var jättespännande.

Men dagens boupptckningar säger inte mycket om den som gått ur tiden, nu blir det en klumpsumma om inventarierna som finns, inget till historien.

 

De bouppteckningar som jag citerat i de båda böckerna har hemmets inventarier räknats upp i minsta detalj. Det tyckte jag var väldigt spännande och jag kunde tänka mig hur det såg ut i deras hem och tankarna skenade iväg 100 år år bakåt i tiden, till exempel i familj 37 i Bellviksboken.

En sak är säker, de vältrade sig inte i pengar i den familjen, det fanns 45 öre i kontanter efter att Erik Johan gått bort.

Jag har haft kontakt med ättlingar efter hans familj, en av dem har varit hit, men tyvärr innnan jag börjat bygdeforskningen. I stort sett alla i familjen emigrerade till Amerika.

Det var en spännande familj att skriva om, om du har Bellviksboken, läs om dem på familj 37.

En av Erik Johans barnbarn har köpt Bellviksboken, hon hade hittat mig på internet och skickade ett mail och beställde boken och jag är FB- vän med henne och hennes dotter.

Hon och hennes man varit till Sverige, tyvärr, våren innan beställningen av boken. De hade varit till Dorotea och sett "Nattvardsgästerna" uppe vid Dorotea kyrka och de hade bott på vandrarhemmet i Tåsjö.

De hade de inte en aning om att det var i Bellvik förfäderna bott. Det står ju som regel sockennamnet och församlingsnamnet i kyrkböckerna.

Det grämde henne att hon inte visste vart hon skulle varit för att det skulle bli rätt plats. Och det grämer mig också, jag hade gärna pekat ut platsen här i Bellvik och berättat mera.

 

Dagens namn är: Henrik, grattis till er som bär det namnet!

 

I Bellvik har namnet förekommit tidigare, bland annat en son i den familjen jag berättat om ovan, född 1883.

 

Samt Henrik Striem en av sönerna i familjen som köpte Sandinsgården av Sven Sandin för många år sedan och som var här varje sommar efter det. Henrik var ner hit och hälsade på för några somrar sedan när han var på genomresa. Då talade han om att han brukade läsa Bellviks hemsida. Nu är ju den nerlagd och det är den här bloggen som kom istället.

Hans bror Anders och Anna Striem äger nu gården i Bellvik.

 

Ha en fin söndagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards