oskmar

Alla inlägg den 20 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 20 januari 2020 16:48

 

Solen gör alla glada, det är jag övertygad om...

 

 

Så var det dags igen då, gården blir mer och mer blank och i morron är det is igen både på vägar och på gården vad jag förstår.

I går morse var det ca 10 grader kallt och den här morgonen var det omkring 6-7 plusgrader. Under dagen har det varit där omkring också.

Det glänser ute på gården nu och blir det minus i natt så innebär det is i morronbitti.

Det var en vacker morron med solen som gjorde det mesta guldglänsande ute i naturen. Det räckte inte längre än till mitt på dagen ungefär så kom molnen.

Just nu är det 5,8 plusgrader, lite blåst och glänsande gårdsplan.

 

I dag har jag bakat bullar för nu var det slut på den varan i frysboxen och måste fyllas på.

Det tar ju ett antal timmar innan allt är bortstökat när det gäller det baket. Två jästider, utbak och gräddning. Nu ska de bara paketeras och stoppas i frysen.

 

Så mycket mera nytta har jag inte hunnit än hämtat ved och tagit bort en del snö som rasat från taken. Det får man göra stup i kvarten den här vintern eftersom det töar gång på gång.

 

Efter bullbaket ringde Allan och det tog en timme. Han så att han tänker ofta på trakterna här uppe där han har jobbat i sin ungdom och känner många och där han är född. Han är ju från Rörström och har arbetat med skogsfolk i hela sitt liv, som tjänsteman. 

Det har han tydligen gillat för han pratar gärna om händelser från den tiden och dem som han hade att göra med i arbetet.

I dag sa han, att när han går i sin ensamhet tänker tillbaka, då börjar han längta hit upp igen.

"Då ringer jag till dig så jag får prata minnen".

Allan och jag har inga minnen ihop från den tiden, jag har lärt känna honom sedan han var hit och köpte Bellviksboken och Nybäcksboken.

Sedan dess har han alltid hälsat på när han varit upp till Rörström där han har en systerdotter, som äger Allans barndomshem nu och där hon bor.

 

Dagens namn är: Fabian och Sebastian, grattis till er som heter så.

 

Några med de namnen har det inte funnits i Bellvik eller Nybäcken, vad jag vet.

 

Ha en trevlig måndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards