oskmar

Alla inlägg den 5 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 5 januari 2020 16:31

 

Så här har inte himlen sett ut i dag, men väl i går...

 

 

I dag har det varit en bra dag vädermässigt, lagom kallt, inget snöfall, ingen blåst och lagom temperatur.

Det såg ut genast på morron som om himlen skulle klarna, men det kom av sig och det har varit ganska grå himmel. 

Just nu är det 5,8 grader kallt och det har börjat snö.

Således är månen helt osynlig ikväll. I gårkväll då var den väldigt synlig, men bara halv.

 

I dag har jag pratat med en före detta jobbarkompis från Vilhelmina. Det var flera månader sedan sist och då lovade hon att hon skulle ringa nästa gång. Det har jag väntat på tills i dag, då ringde jag.

Hon blir så glad när jag hör av mig men är dålig att komma till skott själv. Men nu kom jag till skott i alla fall.

 

Jag har lyssnat på P1 på radion under eftermiddan och det är mycket glädjande att höra att det är så många innovationer på gång när det gäller nya tankningsmöjligheter för framtidens bilar.

Det jag hört mest om i dag är vätgas.

Jag har sagt i många år, tänk om de kunde komma på ett sätt att tanka bilarna med vatten och det här ju ett steg på väg. Med hjälp av solen och vatten ska vätgas framställas och det roliga är ju att det redan är på gång.

Men i Sverige finns hittills bara en vätgastank än så länge. I Danmark och Norge har de kommit längre och har dubbelt så många, samt i Tyskland ännu flera. Så nu får Sverige lägga på ett kol!

I Tyskland är ett spännande projekt på gång, de gör om gamla veteranlastbilar till vätgasbilar för att användas i godstransporter. 

Inte för att jag ska använda dem, men tänk vilken lycka om de kan komma på fortskaffnings/transportmedel som inte skitar ner för våra efterkommande, barnbarn, barnbarnsbarn, o s v.

Det är jättebra att det finns innovatörer som verkligen står på tå och lägger sin pannor i djupa veck och tänker framåt för allas bästa.

Det som de gör i Tyskland, bygger om, var inte lätt sa´s det, men vad det låter vettigt!

Vilken tur att det finns folk som använder insidan på huvudet och till det bästa för vår jord, som det bara finns en sort av - så vitt vi vet.

 

Dagens namn är: Hanna och Hannele, grattis till er som bär de namnen.

Någon med det andra namnet känner jag inte till.

 

Men däremot hette min mor Hanna och föddes på denna gård 1909.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och många hårda arbetstag tog hon på denna gård innan hon flyttade väst i byn till min fars barndomsgård, där hon bodde så länge hon kunde. Och hon var inte den som sparade på sina krafter, varken här eller på det ställe som sedan blev hennes hem.

Men, jag har en Hanna nära mig i dag också, som heter Hanna Kristina Lovisa, ett av mina barnbarn. Grattis Lovisa!

 

Ha en fin fortsättning på Trettondagsaftonen! Vi ses och hej då!

 

Två bilder i dag för ovanlighetens skull... 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards