oskmar

Alla inlägg den 16 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 16 januari 2020 18:50

 

Sol i dag!

 

 

En solig och vacker eftermiddag som förgylldes av solens strålar.

På morron såg jag ingen skillnad från marken och till himlen, allt var kritvitt.

Det var hela 14 grader kallt i morse, ovanligt för den här vintern.

Vid tolvtiden då lystes tillvaron upp och allt förgylldes när solen fick fritt spelrum.

Just nu är det 10 grader kallt och jag ser inte några stjärnor eller någon måne än.

 

Obs! Nu några ett par timmar senare har det varit ett skutt på termometern, det är just nu 0,3 minusgrader!

 

I dag har jag fått en del gjort, från snöskottning, vedhämtande och veckostädning bl a.

Lovisa kom och körde bort snön i dag, så nu ser det städat och ordningsamt ut därute på gården, tills nästa gång det snöar.

Men jag upptäckte ikväll att jag glömt sopa av bilen, den ser inge rolig ut, det får bli i morron.

 

Det blir fler och fler i professionen som opponerar sig över privatiseringarna inom vården, skolan och omsorgen och det är verkligen på tiden. Det är läkare, sjuksköterskor, sjuksköterskor, rektorer och lärare.

Det här sista ¨året har det betalats ut 186 miljarder kronor av våra skattepengar till privata företag som tagit över driften från det offentliga. Har det blivit bättre då?

Näringslivets seger över Sveriges medborgare kan sägas vara total i och med det. Det var väl det som var meningen får vi förmoda.

Det vore väl som en sak om det hade blivit bättre för medborgarna, men det blir färre och färre som kan känna sig nöjda.

Det är ingen ettrig näringslivsrepresentant, som fräser: Vad f-n får jag för pengarna,i det här sammanhanget.

De sista decenniernas privatiseringar ter sig mer eller mindre katastrofala, så går psalmerna bland de som protesterar. Med rätta! Dags att vakna politiker!

 

Dagens namn är: Hjalmar och Helmer, grattis till er!

 

Hjalmar har förekommit i Bellvik, han var en bror till min far och de började sin bana i timmerskogen som småpojkar, jämsides med sin far i elva- årsåldern. Ingen lättsam början för någon av dem.

Helmer hette Sandin och var född 1882 och dog i sin tidiga ungdom.

 

Ha en fortsatt bra kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards