oskmar

Alla inlägg den 3 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 3 januari 2020 16:47

 

Mor och dotter låter sig väl smaka, juldagen 2019.

 

 

I dag har jag fått lite vinterkänsla igen. Frampå morgonen blev det ett par minusgrader och det har kommit några snöskurar, mer eller mindre på tvären.

Under hela natten var det plusgrader, men vände till minus vid tio tiden.

Just nu är det 3,9 grader kallt och snöar för fulla segel.

(Har slutat snöa nu.)

Men jag skymtar röda siffror längre fram på YR, så vintern är nog tillf'ällig den här gången också.

I dag har jag varit ut för första gången sedan måndagen och det var på tiden verkligen.

Det för att det blev bättre fotfäste sedan proceduren med traktor, grusning och minusgrader i  går.

Man får ju cellskräck till slut om det inte går att gå utom dörren.

 

Nu är det bökigare än vanligt igen i USA och Iran. Nu får vi väl se hur det här slutar.

Det är ju alltid någonting på gång och nu tycker nog Trump att han gjort något storslaget igen, för vilken gång i ordningen tycker han det?

Det var tämligen lugnt i Iran medan Obama var president, det rev ju Trump isär omgående.

Men nu är det på "topp" igen, det är det Trump som har åstadkommit, han gav orden i går.

 

Nu de senaste dagarna har jag läst hur det som flera läkare i Sverige har betygsatt, den privata vården och vad det ger oss i Sverige sedan det infördes.

Bland annat nätläkarna, skandal mer eller mindre,

En barnläkare beskrev företeelsen i en tidning i går och hon lovprisade verkligen inte dagens situation.

En del händelser som hon kallade "Pellesjukan", det innebar ett barn som blivit förkyld, olämplig tidpunkt nära jul.

Inte mindre än fem olika läkare blev enagerade för Pelle. Fem läkare som upptog sin dyrbara tid - där den skulle beövts betydligt bättre, för verkligt sjuka människor.

Dessutom en vanlig förkylning går över av sig själv!

Men det gav ju klirr i kassan för de fem olika nätläkarna. Som så väl behöver pengarna, våra skattepengar, eller hur?

Ja, kanske blir det en hel del trampade tår nu.

Men, jag vidhåller att det mesta som fungerade bra före privatiseringarna har nu slagits sönder i det svenska samhället. Vad har blivit bättre??? Inget!

Och läkare som tillhör proffesionen i det här fallet räknar jag med, vet och kan bra mycket bättre än de politiker som bestämt och beslutat om den så kallade valfriheten! Valfrihet för vem eller vilka, ja, inte de sjukaste som det verkar.

Den som tänker ett steg till förstår nog vad syftet med det hela är.

 

Dagens namn är: Alfred och Alfrida, grattis till er som  bär de namnen!

I Bellvik har det funnits en med namnet Alfrida. Hon var en syster till min mormor, en av de sjutton syskonen. Henne minns jag väl från de gånger hon var på den här gården och hälsade på min mormor när jag var barn.

Någon Alfred kan jag inte komma på från Bellvik, för ögonblicket.

 

Ha en bra fortsättning på fredagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards