oskmar

Alla inlägg den 9 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 9 januari 2020 16:44

 

Grattis på namnsdagen broder!

 

 

Ny kväll och vädret har varit väldigt skonsamt hela dagen. 

Plusgrader under natten och kanske genast på morron, sedan kom det några minus, som är väldigt välkomna, snötäcket är detsamma som i går.

Just nu när det är tidig kväll är det 3,8 grader kallt, vinden har avtagit.

Det bästa av allt, himlen är klar och månen ståtar i sin hela glans och förgyller tillvaron, åtminstone för mig som uppskattar den till fullo, alltid.

 

Den här veckan är vanlig igen, ja inte måndagen då förstås. Men jag har haft veckostädningsdag på torsdagen igen. Under julhelgerna har det fått inträffa lite då det passat mig.

 

I dag har jag fått prata av mig också, först kom Nils Gunnar och Ingrid till elvakaffet och det blev långt samtal innan de åkte hem. De hade inte varit hit sedan före julhelgen, de har varit i Borga.

Vi tappade bort Nils Gunnar en lång stund och när han kom in och jag frågade var han varit sa han: "I lagårn", då förstod jag vad det var frågan om. 

Jag sa att jag skulle kasta fram ved sedan och det tog han åt sig- vilket absolut inte var meningen. Han har det han gör med sin ved och ska inte jobba med min. Det är klart att det var snällt, men fel att han ska kasta fram min ved, han har ju egen att slita med.

Men  nu var det gjort! Tusen tack för hjälpen broder!

 

Sedan de åkt hem ringde det en från Åsele som ville veta var Bellviksboken var tryckt. Det vet jag ju men kunde inte hjälpa till ändå. Han behövde nämligen göra ett nytryck på boken Åseleborna. 

Men tyvärr har ju Bräcke tryckeri lagt ner och det finns inte längre.

Vi pratade länge, han talade om att han hade sina rötter i Bellvik och sedan 1700- talet och då öser ju jag på så klart. Vi pratade både länge och väl.

Han var nämligen släkt med Mats Johansson, förste nybyggaren i Bellvik, som började sin bana på den här fastigheten, på Näsudden.

På hans dotters boplats bor jag, men jag är inte släkt med Mats Johansson.

Samtalet slutade med att jag sa åt honom som ringde att han skulle komma och hälsa på när det blev sommar. Det lovade han så klart och då får vi se.

 

Ja, så gick det ett tag och jag ringde till Gunnel och vi pratade jättelänge, tills jag var hes som en kraxande kråka.

Så idag har jag fått prata av mig, inte problem och besvärligheter har vi pratat, utan mest bara gamla minnen och politik.

 

Nu tänker jag mig att ägna kvällen åt TV- tittande.

 

Dagens namn är: Gunnar och Gunder, grattis till er med de namnen!

Ja och så behöver jag inte gå längre bort än till min bror för att nämna en från Bellvik med det aktuella namnet i dag.

Grattis på namnsdagen Nils Gunnar!

 

Ha en fortsatt fin torsdagskväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards