oskmar

Alla inlägg den 7 januari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 7 januari 2020 16:42

 

Lite snö på taken i januari 2020, än så länge...

 

 

 

Inte så tokigt väder i dag! Jag önskade mig lite sol i gårkväll när jag skrev här och visst fick jag se solen, inte så mycket men litegrann.

Det har varit ett par till tre minusgrader som mest under dagen och lite blå himmel i mellanåt.

Inget snöfall, varken under natten eller i dag.

Just nu är det 1,6 minusgrader och jag ser månen genom ett töcken även ikväll.

 

Jag har varit till Dorotea i dag och det hade inte hänt sedan fredagen före nyår.

Men så var det tomt i kylskåpet också, jag blev tvungen ringa Anders i går och be honom köpa mjölk och Bregott. Jag hade säkert överlevt till i dag, det var ju bara i morse jag hade varit utan smör på brödet och det hade jag överlevt.

 

Jag har verkligen inte uträttat mycket nyttigt denna dag.

Innan jag skulle fixa mig lite matnyttigt på eftermiddan tänkte jag att jag skulle gå in och läsa min systers blogg. Det var gjort på några minuter, max två.

 

Jaha, tänkte jag, då ringer jag till henne, jag kände mig pratsugen.

Det är oftast henne jag terroriserar med mitt prat, hon är ju "pensjonist" som jag och då har jag väl rätt att "störa" då och då och vi kan prata om allt möjligt.

 

Men i dag hade hon ett väldigt viktigt uppdrag på gång, ett uppdrag enbart för henne själv, men angeläget nog. 

Jag försökte igen och igen att förlänga samtalet, men då skulle den viktiga sorteringen hon hade påbörjat spolieras och mycket skulle gå om intet, kanske både för henne och till och med Björn och det får jag ju inte ställa till med.

Då kanske jag får dras med dåligt samvete resten av livet och det vill jag ju inte ha när det gäller andras viktigaste saker i livet.

Jag hoppas du hann ordna upp det hela, jag håller tummarna för en lycklig utgång!

  

 

Oj, vad det pratas om Iran och USA nu på radion. Det blir spännande att se om de som är runt omkring det hela lyckas med att hålla det på en lugn och sansad nivå. 

Det får inte sluta på värsta sättet!

Det har även sagts i dag att Kina och Ryssland smider planer, de ser sin chans att träda fram och bli viktigare i Mellanöstern än vad USA har utsett sig till genom åren.

 

I dag har det varit begravning på den som Trump beordrade döden på, jag har inte lärt mig vad han heter, men vid det här laget "känner alla" honom.

Mellan 50 eller ännu flera personer blev ihjälklämda eller ihjältrampade och omkring 200 skadade på begravningen, när de försökte tränga sig fram till hans kista, miljoner människor som ville komma fram till hans kista.

 

Så många blir det nog inte på min begravning!  

 

Dagens namn är: August och Augusta, båda namnen har förkommit i Bellvik och Nybäcken.

August Karlsson i Bellvik, som gick ur tiden för många år sedan, men huset finns kvar och används som fritidsbostad på somrarna av barn och barnbarn.

 

Augusta Rönnberg bodde i Nybäcken, men de flyttade till Lökom när Vattenfall drog igång sina planer på att tömma byn och "utplåna" den.

Där har det tillkommit mera folk nu, men bara fritidsboende det också. två nya stugägare sedan i höstas.

Det är inte så lätt att utplåna byarna här har det visat sig.

 

Ha en fortsatt bra tisdagskväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards