oskmar

Alla inlägg den 16 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 16 januari 2022 16:58

 

Först var det sol på eftermiddan med blåsväder.

  

Det har blåst småspik idag, häftiga stormbyar, kallar jag det för.

Som tur är har det inte varit så mycket snö som kunnat yra omkring eftersom det var plusgrader på förmiddan. 

Det har också gått ett par täta snöskurar på morron med stora flingor.

Inte nog med det, det har också varit solsken på eftermiddan, det liknar aprilväder, redan i januari.

Just nu är det 3,8 minusgrader och det verkar som att vinden avtagit en del.

Jag ser månen högt på himlen som genom ett töcken, antagligen har det grumlat till sig på himlen nu.

 

 

På sena eftermiddan kom månen!

   

Den enda levande varelse jag sett till idag är en skata som flög över gården mitt på dagen. Men det var ju inte mycket att prata med, jag försökte inte heller, den såg bara skygg ut och stack. Men att de kan flyga när vindarna tar i så hårt, men den flög inte i motvind förstås, den fick ju hjälp av vinden istället.

 

"I början av 1800-talet övervägde man att skicka hem alla intagna på Örebro sjukhus eftersom man befarade att de skulle frysa eller svälta ihjäl under vintern."

Ur boken: "3000 otroliga fakta om Sverige".

Ja, det var den tidens standard det, lite annorlunda mot i dag och ändå klagar vi.

Det år som jag låg på Lycksele lasarett över jul och nyår trodde jag också att jag skulle frysa ihjäl, men den risken fanns nog inte, det berodde nog enbart på att jag är så frusen av mig och att jag absolut inte mådde bra.

Jag frös inte ihjäl utan kom hem på trettondagsafton, men det var en tråkig jul och nyårshelg, men desto roligare att komma hem.

När jag låg i Umeå några år tidigare och opererade bort min hjärntumör höll jag också på att frysa ihjäl.

En kväll frågade jag en personal om hon kunde linda in mina fötter i filten för det kändes som att jag hade dem i en hink med isvatten.

Jag bad sköterskan att linda in dem som en kåldolme. Hon tittade frågande på mig och sa: "Hur gör jag då"?

Jag förstod att hon inte gjort kåldolmar, utan det fick jag lära henne, hur hon skulle göra med filten. 

Numera är det omodernt att göra kåldolmar själv, jag har också sluta med det.

Ja ja, jag kom hem den gången också, men efter fem veckor. har man tur så går det bra och med skickliga läkare som tar hand om "kröschela".

 

Nu har det börjat snöa...

 

Dagens namn är: Hjalmar och Helmer, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt fin söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards