oskmar

Alla inlägg den 23 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 23 januari 2022 17:15

 

Några få och små luckor i molntäcket på eftermiddan...

 

Ja, nu har vi plusgrader igen och det rinner vatten ute på gården.

Vädergudarna har svårt för att bestämma sig nu för tiden. Det är en himmelsvid skillnad på vintrarna från det jag var barn och till nu. Visserligen har det gått många år sedan dess, men om jag jämför med hur det var för 35 år sedan, när vi flyttade tillbaka till Bellvik så är det också en väsentlig skillnad och fort har det gått.

Jag undrar, hur är det om ytterligare 35 år?

 

Det har varit plusgrader både under natten som var och hela dagen i dag.

Lite sprickor i molntäcket har jag sett, men de har varit både små och få.

Just nu är det 5,3 plusgrader, när jag står på bron och tittar uppåt ser jag bara en blå/svart himmel.

 

Jag ringde Mary i dag och det är alltid roligt, hon är så glad och allert alla gånger. Det är också jätteroligt att prata med dem som man var tillsammans med både i barn- och ungdomen, det är liksom samma "språk" och mycket att prata om. Alla minnen som man kan prata och påminna varandra om och skratta åt. Vi pratade länge och skulle nog kunnat prata mycket längre och ändå skummade vi bara på ytan.

Hon hade bakat både semmelbullar och tekakor idag, ingen skillnad där heller på helg eller vecka, vi tar det som det kommer. 

 

Och så tar jag några rader otrolig historia igen då.

"Många svenska riksdagsmän blev upprörda under 1800- talet när det talades om att kvinnor skulle få anställning vid post och telegrafstationer. En riksdagsman förklarade att man inte kunde lita på att kvinnorna bevarade telegrafihemligheter eftersom de skvallrade så mycket."

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige.

 

Och herre jösses vilket skitsnack, jag anser att män inte är ett dugg sämre på att skvallra, både då och nu.

Hela felet var nog att de ville att kvinnan skulle vara hemma och sköta servicen både vad gällde barnen och "husbonn".

Tänk så bekvämt att komma hem och maten var severad och allt i hemmet var välskött utan att riksdagsmannen hade behövt kröka sin rygg.

 

Dagens namn är: Frej och Freja, grattis till er som heter så!

 

Och grattis till mitt lilla barnbarnsbarn Freja på hennes namnsdag!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards