oskmar

Alla inlägg den 27 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 27 januari 2022 18:14

 

Mycket moln i dag.              

 

Ja, så var det kväll igen då.

Dagen har varit disig, skogen grå/grön av frost och sjön såg jag inte skymten av på hela förmiddan. Det har kommit ett par snöskurar under dagen, men bara litegrann.

Just nu är det 8,5 grader kallt och himlen är helgrå för tillfället.

 

I dag har Laila handlat åt mig, så nu har jag frukt och överlever helgen, de sorter jag vill ha.

Jag försöker hålla mig undan all smitta som sprids både i Dorotea och Hoting nu. Laila är nytestad med tre vaccinsprutor, så henne släpper jag in.

Malin åkte på "skiten" för ett par dagar sedan och var jättedålig. 

Men i morse när jag ringde och frågade var hon lite bättre med lägre feber och mindre ont i kroppen och huvudet, men långt ifrån kry ändå.

Men Tim var i full färd med att baka en kladdkaka i morse så han mådde riktigt bra nu. Han hade velat baka den igårkväll redan, så redan då blåste han faran över.

Men så mycket förstår jag att det är inget att ha, jag är glad om jag slipper.

 

Jag hoppas att så många som möjligt såg "Världens historia: Auschwitz" på TV:n på tisdagkväll!

En tysk dokumentär från 2021. Jag såg den första gången också och skulle se den en gång till, om den gick i repris igen.

Jag har läst och sett allt på TV som kommit i min väg om Andra Världskriget, under alla år som gått.

Man kan ju knappast ändå tro att det funnits och finns så mycket ondska.

Den här filmen handlade om alla de judar som utrotades i det här lägret.

Så urbota vidrigt!

Hur kan människor ställa upp något dylikt, på order av despoten Hitler?

Hur kunde han förvrida skallen på folk så till den grad?

Han och hans anhängare hade som mål att utrota judar, alla som de kom åt.

Det är så hemskt så jag har inte ord nog att beskriva vad jag känner.

Och tänk att det finns nazister nu också, som tycker att nazismen är en bra ideologi och vill stå för något dylikt. Och så finns det nazister som är det i smyg och kan leva med det.

Man inbillade sig att efter andra världskriget och det vidiga som det lämnade efter sig i historien, att det inte skulle upprepas igen. Men eftersom nazismen och dess ideologi finns kvar hos människor så kan vi aldrig vara säkra.

 

Dagens namn är: Göte och Göta, grattis till er som heter så!

 

Den man jag delade mitt liv med i över 60 år hette Göte. Efter 60 år så läser man varandras tankar. Och många gånger var det så att jag kunde fylla i de meningar han påbörjade, jag visste vad han skulle säga. 
Då känner man varandra ganska väl.

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards