oskmar

Alla inlägg den 26 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 26 januari 2022 17:02

 


Inte helgrå himmel i dag...  

 

 

Hej igen!

Det har varit 5-6 grader under dagen och solen har tittat fram då och då när molnen på himlen tillåtit det. Det har inte blåst vilket är skönt.

Just nu är det 7,6 grader kallt och det snöar för fullt.

 

Igårkväll hade jag en stor fin räv utanför köksfönstret vid elva tiden, den stod och tittade in och såg rakt på mig och det så ut som om den tänkte, vad händer därinne och vem är hon? Den var ungefär två meter ifrån mig och var inte rädd. 

Sedan förflyttade den sig en liten bit men inte långt, den spanade vidare in genom fönstret.

Den är så fin i pälsen och väldigt stor. När jag såg den i höstas trodde jag först att det var ett rådjur för den är så hög på benen, då var den längre bort också.

 

Jag hämtar lite ur boken "3000 otroliga  fakta om Sverige" ikväll också:

"Enligt Hälsingelagen skulle den kvinna som ertappades med stöld "levande grävas ned i jorden".

 

Ja, det var bra grymt i Sverige för länge sedan och särskilt när det gällde kvinnor tydligen. 

Jag undrar vad som hände män som ertappades med stöld då?

Ja, jag kommer väl fram till det så småningom, kanske.

 

Jag fortsätter framåt i boken. 

"Den mest kända svenska barnmorskan under 1600- och 1700- talet var tyskan Catarina Wentin.

Hon förlöste bland annat Ulrika Eleonora när Karl X11 föddes. 

Hon krävde att få titeln "Kunglig barnmorska", fri bostad samt en hög lön. Och fick det också. Hon hade till och med högre lön än hovläkarna".

 

Men bra, en kvinna som hade vett att stå på sig! Och för så länge sedan.

 

Dagens namn är: Bodil och Boel, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards