oskmar

Alla inlägg den 15 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 15 januari 2022 18:00

 

Fin soluppgång i morse...

 

(Ja, det börjar med samma elände ikväll, det har loggat ur flera gånger redan!)

 

Igårkväll fick jag se alla de himlafenomen som jag kan räkna med ska hända mig.

Egentligen ska man nog sitta i mörker varenda kväll när det är klart väder, det är då man upptäcker det som händer därovan.

I gårkväll såg jag både månsken, norrsken och miljarder stjärnor, stora som små, som blinkade ikapp mot jorden.

Sååå vackert att man rörs till tårar av allt det vackra därovan.

Klockan närmade sig tolvslaget och jag tappade lusten att gå till sängs, jag stod länge och begrundade himlen, framförallt norrskenet som "dansade" i en otrolig frenesi. I regnbågens alla färger!

Under dagen har det varit perfekt väder för årstiden, från morron en härlig soluppgång, röd och grann. På förmiddan lite solsken och lite blandat med moln, men ingen snö i dag heller, tack och lov!

Just nu är det 2 grader kallt, för en stund sedan såg jag månen men nu är den försvunnen, antagligen har det blivit moln.

 

 

En glödande röd himmel, synd att skogen är i vägen.

 

I dag har Michael hälsat på när han var ute på snöröjningsuppdrag, inte hos mig för här var det inte oröjt på snöfronten i dag. Han gjorde sig faktiskt god tid och satt nog här och pratade omkring en timme. För det mesta har de inte tid med det, men idag. Plötsligt så händer det!

 

Nu tycker jag det känns riktigt kusligt när jag hör alla rapporter om oron för allt som kan hända i Europa. Och Ukrajna är så nära oss.

När jag hör att de säger, att Europa har aldrig varig så nära ett krig som nu, sedan Warsavapaktens upplösning. Huvva!

I går var Ukrajna utsatt för en hackerattack, med skrämselmeddelande till befolkningen och experter, de bästa från EU skickades dit för att hjälpa det tillrätta och det är tydligen avklarat nu.

I gårkväll upptäcktes också stora drönare flyga över kärnkraftverken i Sverige, polisen åkte dit men då försvann de därifrån.

Försvarsmaktens experter säger att det är oroande.

Och på Gotland har det utökats från igår med svensk militär och med det som hör därtill.

På Östersjön har Ryssland satt in landstigningsfartyg.

 

Man inbillar sig att de skulle lärt sig av historien, de fula fiskarna som vill ställa till det, men det kan vi nog glömma tydligen.

Hoppas att det går att tala galenskaparna tillrätta, men det verkar väldigt låst i samtalen, sägs det.

 

Dagens namn är: Laura och Lorentz, grattis till er med de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på lördagkvällen, vi ses!



 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards