oskmar

Alla inlägg den 21 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 21 januari 2022 17:40

 

En eftermiddag hos mig på Näset i vinter.

 

Kväll igen! Dagarna går med blixtens hastighet. Ja, men att jag tycker att tiden bara rinner iväg måste ju till stor del bero på att jag hela tiden är sysselsatt och det är bra för mig.

 

Det har varit en riktigt fin solskensdag med klar himmel, ganska kallt om man jämför med de dagar som varit innan.

Just nu är det 18,5 grader kallt och nu äntligen har blåsten stannat av. Skönt, så det varar.

Det glittrar så fint i buskarna i lyktskenet ute beroende på kylan som blivit nu. Mycket bättre än snö, regn och blåst.

      

 

Det är svinhalt ute på gården här, jag har strött på lite grus i dag, men jag har inte mycket kvar och måste vara lite för sparsam.

Igårkväll trodde jag att jag skulle behöva krypa på knä runt bilen när jag skulle bära in från bilen det jag handlat.

För att inte tala om vägen hit ner från landsvägen, den har väl inte varit så halkig någon gång syns det som.

Tänk om Michael tog den traktor som har kedjor på däcken och körde den upp och ner några gånger i morron och rev upp isen. Han måste ju också ha vägen upp till sig svinhal och dessutom den enda uppförsbacke som finns här, nästan.

 

Ur boken "3000 otroligafakta om Sverige":

"År 1710 dog 23 000 av Stockholms 60 000 invånare av pesten, och i hela riket dog omkring 100 000."

 

Utifrån den folkmängd som det var då så var det väldigt många. Och då fanns det ingen hjälp att få, det var bara att genomlida plågorna tills döden kom som en befriare. Och inga vaccin fanns som nu.

 

Nu ska jag rätta ett rejält felaktigt påstående jag gjorde tidigare i veckan, som inte var ens i närheten av sanningen. Men jag varnade ju att jag kunde ha hört fel!

Det var inte så att det var 10 000 poliser som var hemma i karantän eller sjuka i corona. Det var 3000 som det gällde!!!

 

Jag hoppas ni är många som sett superkvinnan på Tv sista tiden.

Mamman som räddade sina sex barn helt själv ut ur en brinnande hus, medan hon också brann själv. Hon klarade alla barn utan skador men själv fick hon 93%- iga brännskador. Hon är nu återställd och har varit i Tv och blivit intervjuad flera gånger sista tiden.

Henne kan man kalla hjältarnas hjälte, vilken praktbragd!

 

Dagens namn: Agnes och Agneta, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra fredagkväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards