oskmar

Alla inlägg den 13 januari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 13 januari 2022 18:17

Snöblask i omgångar hela dagen...  

 

Det har varit en ovädersdag även i dag!

Och det har rasat snö från alla taken utom dit jag skulle bära det jag plundrat  bort från julen, som tur var, då hade jag inte kommit in.

Men från vedboden och ladugården, där har jag fått bort så att jag tog mig in, ett litet spår. Det värsta är att jag tappat bort spaden som var just till för att skotta bort snö som är så ihopklappad att man inte rår på den med den vanliga snöspaden som jag skottar på gården med. Jag har gjort en ny efterforskning i dag efter den rätta, men den är totalt borta.

Det regnade, droppade från taken och snöade när jag var ute så jag var som en dränkt katt när jag kom in.

Just nu är det 2,3 minusgrader, det har varit plusgrader hela dagen och hela natten mot idag. Det är stora vattenpölar och blank is överallt ute, inte angenämt alls.

 

Men vi har det inte värst den här gången heller, jag skulle inte vilja byta med det väder de haft i delar av Jämtland och Norge.

I Norge har de till och med varit tvungna att evakuera folk på grund av översvämningar och jordras.

Men Laila berättade när hon kom med posten, att på vägen till Bellvik rann det vatten över vägen på tre ställen, rikligt, som på vårarna när vi översvämmas av vårvattnet, det har kommit så mycket regn och blötsnö och det kan inte rinna ner i jorden som det är tjäle i.

 

Jag har gått sååå många steg i dag så jag har inte orkat diska efter maten, det får stå kvar till i morronbitti.

Det är otroligt vad en "gammelmännish" klarar av i "i bägda", jag vaknade halv fyra i morse, det var tji att somna om så jag blev tvungen att tända lampan och läsa i stället tills det var dags att stiga upp.

Har säkert gått 10 000 steg i dag men glömde mobilen inne så jag har inte koll på det.

 

Borta är julen för den här gången!

 

Dagens namn är: Knut och det känns i hela kroppen, men grattis i alla fall Knut!

 

Ha en fin torsdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards