oskmar

Alla inlägg den 24 februari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 24 februari 2023 18:06

 

Blå himmel och sol!

    

Dagen har varit solig och grann!

Men den började med snöfall på morron och det snöfallet började egentligen igårkväll och pågick under natten.

Tur var det då att det upphörde vid åttatiden i morse och sedan har solen strålat.

Det var 7-8 grader kallt i morse under dagen har det varit 3-4 minusgrader.

Just nu är det 5,4 minusgrader och jag ser både måne och stjärnor, underbart!

      

 Två timmar idag var jag ute och skottade snö och det känns överallt. Jag har ont i axlarna, i ryggen och framför allt i nacken, jag kan inte vrida på skallen.

Under natten visste jag inte hur jag skulle ligga, än mindre vända på mig.

Snöskottning är inget för mig numera känner jag och nu blev det två dagar i rad, fy för den lede.

 

Klockan fem ikväll...

    

Den 24 februari och ett år sedan kriget mot Ukraina började, startat av Putin.

Hela morgonen och hela dagen har det bara handlat om detta både på radion och TV och fortgår ännu, och det med rätta.

Jag har i mycket färskt minne den dagen förra året, då jag höll på med min veckostädning tills klockan åtta på kvällen.

Jag var tvungen att följa händelserna till punkt och pricka och städade bara under reklampauserna, därför tog det tid att städa. Tårarna flödade hela tiden på mig och förde mig tillbaka till andra världskriget.

Jag var ett litet barn då men minns till och med mina närmastes ansiktutryck när de pratade om kriget och dess fasor då och hur rädda de var för att Hitler, det "råskinnet", även skulle invadera Sverige.

Jag har inte varit inne i ett krig men upplevde ändå hur hemskt det var att ett krig i Europa startade igen. Innerst inne trodde vi väl någonstans att historien skulle lärt folk att inte göra om samma bedrövliga händelse igen.

Men ack vad vi bedrog oss, Putin är icke normal!!!

Nog har det krigats hela tiden runt om i världen och görs nu också, men det här var och är så nära våra gränser och vi vet i dagens läge inte hur det slutar och hur många andra länder som kan bli indragna.

Det jag sett på TV idag är så vidrigt att det går inte med ord beskriva hur de stackars människorna har det i Ukraina. Och stackars, stackars barnen. Hur blir deras framtid efter att ha upplevt detta och stått mitt uppe i det? Sånt måste sätta djupa spår för dem så länge de lever.

Måtte detta sluta snart och med dubbelt efterspel för dem som orsakat detta onda för sina medmänniskor, till och med stulit deras barn, flera busslaster.

Hur kan någon vara så ondskefull??? Och alla som följer i Putins fotspår och står på hans sida, lägg dem på en slipsten och dra så länge det finns något kvar av dem!

     

Och jag klagar över att snön måste skottas, jag skäms!

 

Dagens namn är: Mattias och Mats, grattis till er med dessa namn!

 

Namnet Mats har förekommit i Bellvik, bland annat Mats Näsström som jag gick i samma klass som, men har lämnat jordelivet för flera år sedan.

 

För att inte tala om Mats Johanson, kallades Mattes Bellvik, var född finne, han var förste nybyggaren i byn. Hans boplats blev uppe på Näsudden från 1724.

Den gård jag befinner mig på idag har Mattes Bellvik ägt och odlat upp marken samt banat väg för efterkommande, från ren vildmark. Bra jobbat Mattes!

 

Ha en trevlig fredagskväll, vi ses!

 

Hej då för denna kväll!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards